• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
    • QSpace policies
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    أثر دراسة مساق قواعد الكتابة ومهارتها المختلفة على معرفة وفهم مواطن علامات الترقيم واستخدامها لدى طلبة معلم الصف في جامعة اليرموك

    Thumbnail
    View/Open
    050017-0006-fulltext.pdf (900.8Kb)
    Date
    2000
    Author
    أبو جاموس, عبد الكريم محمود
    Abu Jamous, Adbel Karim
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت الدراسة إلى تحديد أثر دراسة مساق قواعد الكتابة ومهاراتها المختلفة علي معرفة الطلبة لمواطن علامات الترقيم واستخدامه. واستخدم في الدراسة اختبار من جزأين، أكد الجزء الأول على مواطن علامات الترقيم الأكثر شيوعاً، وأكد الجزء الثاني على تطبيق هذه العلامات واستخدامها، واستخرج للاختبار دلالات صدق وثبات مناسبة، وبلغ عدد أفراد العينة (68) طالبا وطالبة، واستخدم اختبار (ت) للمقارنة بين متوسطات علامات العينة على الاختبار القبلي والبعدي بينما استخدم تحليل التباين المتعدد لتحديد دقة التحسن في أداء أفراد العينة تبعا لمتغيرات الدراسة. أسفرت الدراسة عن النتائج التالية - كانت الدرجات على الاختبار البعدي أعلى منها على الاختبار القبلي على جزأي الاختبار وعلى علامات الترقيم باستثناء علامة المماثلة، إذ لم يكن الفرق فيها دالا. - كان مستوى التحسن في معرفة مواطن استخدام علامات الترقيم أعلى عند الإناث منه عند الذكور، كما كان أعلى عند التخصص الأدبي، ولم تكن الفروق ذات دلالة في متغيرة المعدل العام وعامة اللغة العربية.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8176
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission QSpace policies

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video