Show simple item record

AuthorMohamed, Yousif Abduifatah [يوسف عبد الفتاح محمد]
Available date2009-11-25T13:12:10Z
Publication Date1999
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 15, Pages 195-227.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8188
Abstractأجري هذا البحث بهدف التعرف علي طبيعة الضغوط النفسية لدى المعلمين والمعلمات، بالإضافة إلى الوقوف على الفروق بين المعلمين والمعلمات في شعورهم بهذه الضغوط ومن ثم الوقوف على الحاجات الإرشادية للمعلمين المرتبطة بهذه الضغوط. ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بإعداد مقياس للضغوط النفسية لدى المعلمين وفقا للأسس العلمية المتبعة في بناء المقاييس النفسية. و من ثم أجريت مقارنة بين المعلمين و المعلمات في شعورهم بهذه الضغوط. وقد تبين أن هنالك أربعة مظاهر للضغوط النفسية لدى المعلمين أسفر عنها التحليل العاملي بعد التدوير المتعامد للمحاور وهي: الضغوط الإدارية، الضغوط الطلابية، الضغوط التدريسية، الضغوط الخاصة بالعلاقات مع الزملاء. كما تبين من النتائج أن الضغوط الإدارية التي يتعرض لها المعلمون من الجنسين تأتي في المرتبة الأولى يليها الضغوط الطلبية وأن ارتفع متوسطها نوعا لدى المعلمات، ثم الضغوط التدريسية، والضغوط الناشئة عن العلاقات بالزملاء. أما الفروق بين الجنسين فقد أظهرت النتائج وجود فروق في الضغوط الإدارية لصالح الذكور، أما الفروق في الضغوط الطلابية والضغوط الخاصة بالعلاقات فهي تشير إلى أن المعلمات اكثر معاناة من هذه الضغوط إذا ما قورنوا بالمعلمين. ولم تشر النتائج إلى فروق بين الجنسين في الضغوط التدريسية أو الدرجة الكلية للضغوط. كما تم مناقشة الحاجات الارشادية للمعلمين في ضوء هذه الضغوط.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPsychology
علم النفس
Titleالضغوط النفسية لدى المعلمين و حاجاتهم الإرشادية
Alternative TitlePsychological stresses of teachers and their counseling needs
TypeArticle
Pagination195-227
Issue Number15
Volume Number8
Alternative AbstractThe Main aim of this study is to know the nature of teachers psychological stresses caused by the job . Also if there are differences between males and females in the perception of these stresses or not. A psychological scale of teachers' stresses was prepared to the purposes of this study. It consists of four factors of stress. A sample of teachers included males and females ( 189 ) gave responses on the different items included . Results revealed that the administrative stresses were considered as the main source of stress to teachers of both sexes. The stresses caused by students came in the second rank. There were significant differences between males and females on the stresses due to administration, students, and colleagues. But there was no significant difference on the total degree of stresses. We discussed these findings on the light of counseling needs of teachers such as need to security, social status, affiliation, support, positive self concept, and self actualization.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record