• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
    • QSpace policies
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    المعاني والقيم في تقديرات أعضاء هيئة التدريس للعلامات الجامعة: دراسة حالة لجامعة اليرموك

    Thumbnail
    View/Open
    050017-0002-fulltext.pdf (1.656Mb)
    Date
    2000
    Author
    Al Sawalmeh, Yousef M. [يوسف محمد سوالمة]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت الدراسة إلى تحديد الممارسات المستعملة في تقدير العلامات الجامعية والتعرف على المعاني المضمنة لذلك العلامات والقيم التي تراعي في عملية تقديرها. وتكونت عينة الدراسة من 69 عضوا يشكلون جميع أعضاء هيئة التدريس الذين استجابوا لأداة الدراسة في أربع كليات جامعية (الآداب، العلوم، الاقتصاد، التربية). وتكونت أداة الدراسة من تسعة مواقف تقويمية لكل منها عدة استجابات، ويلي كل منها سؤال مفتوح الإجابة لتبرير الاستجابة المختارة. وتتوزع المواقف التسعة في أربعة مجموعات هي: مواقف القدرة والجهد (3)، مواقف تتعلق بعدم الوفاء ببعض المتطلبات (2)، مواقف التحسن (2)، مواقف الفصل من الجامعة (2). ولتحقيق هدف الدراسة صححت الإجابات للأسئلة مفتوحة الإجابة وفق مصفوفة ميسك التصاعدية في الصدق، وأجرى التحليل الكيفي للاستجابات في المستويات الأربعة للكشف عن المعاني والقيم المتضمنة في الاستجابات. واستخدم اختبار كاي تربيع للاستقلال لدراسة العلاقة بين الممارسات المستخدمة في تقدير العلامات وما تتضمنه من معاني وقيم وأشارت نتائج الدراسة إلى أن أعضاء هيئة التدريس يعتمدون على التحصيل وعلى عوامل أخرى غير تحصيلية في تقدير العلامات الجامعية، وأن معنى العلامة يرتبط ارتباطا وثيقاً بعمل الطالب، فالعلامة أجر يدفعونه للطالب نظير ما يؤديه من أعمال، وأكثر ما يهمهم في تقدير العلامات الاحتكام إلى قيم العدل والإنصاف وقيم الرحمة والرأفة.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8196
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission QSpace policies

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video