• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
    • QSpace policies
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تطوير أداة لقياس درجة الرضا عن الدراسة في كلية العلوم التربوية في جامعة مؤتة

    Thumbnail
    View/Open
    050120-0004-fulltext.pdf (810.4Kb)
    Date
    2001
    Author
    Al Nabhan, Moosa [موسى النبهان]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت هذه الدراسة إلى تطوير أداة تتمتع بخصائص سيكومترية جيدة لقياس درجة رضا الطلبة عن الدراسة في كلية اليوم التربوية في جامعة مؤتة، والتحقق من مدى اختلاف تلك الدرجة بدلالة كل من جنس الطلبة و البرنامج الدراسي (بكالوريوس، دبلوم، ماجستير) و السنة الدراسية .وقد جرى فعلا تطوير أداة تتألف من 33 فقرة توزعت على أربعة أبعاد و تتمتع بخصائص سيكومترية جيدة تجعل من استخدامها في أغراض بحثية و تقويمية أمرا ممكنا. إذ جرى تحليل عاملي علي فقرات المقياس من ناحية، والتأكد من إجراءات صدق المحك التلازمي و صدق المحكمين، وتحليل إجمالي للمقياس و حساب معامل ثبات الاستقرار وثبات الاتساق الداخلي له ككل، ولأبعاده الأربع من ناحية أخرى. أوضحت نتائج الدراسة أن درجة رضا الطلبة عن الدراسة في كليات العلوم التربوية متوسطة، وترتبط ضعيفا و ذا دلالة بمستوى تحصيلهم في الجامعة. كما أشارت النتائج أيضا إلى أن درجة رضاهم لا تختلف باختلاف الجنس أو المرحلة الدراسية. وقد انبثق عن هذه الدراسة عدد من التوصيات المتعلقة بضرورة أن يهتم متخذو القرار في الجامعة بواقع الكلية ماديا وأكاديميا لزيادة درجة رضا الطلبة عن الدراسة فيها من جانب، و ضرورة الاستمرار في إجراء البحوث و الدراسات ذات العلاقة.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8201
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission QSpace policies

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video