أثر طريقة المناقشة بأسلوب المجموعات الصغيرة في تحصيل المعرفة والاحتفاظ بها لدى طلبة العلوم الاجتماعية بكلية المعلمين / جامعة الموصل
Author | Ibrahim, Fadel Khaleel [فاضل خليل ابراهيم] |
Available date | 2009-11-25T13:14:15Z |
Publication Date | 1999 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 15, Pages 131-160. |
Abstract | يهدف البحث إلى التعرف على أثر استخدام طريقة المناقشة بأسلوب المجموعات الصغيرة في تحصيل المعرفة والاحتفاظ بها لدى طلبة العلوم الاجتماعية في مادة تاريخ الدولة العربية الاسلامية قياسا بالطريقة التقليدية (المحاضرة). ولتحقيق هذا الهدف تم صياغة أربع فرضيات تتعلق بمجلي التحصيل والاحتفاظ وبمستويي التذكر والاستيعاب. اعتمد الباحث تصميم المجموعة الضابطة ذات الاختبار البعدي فقطع (post-test only control group design ). تناولت التجربة مجتمع البحث بأكمله والبالغ (40) طالباً وطالبة في فرع العلوم الاجتماعية بكلية المعلمين- جامعة الموصل للعام الدراسي 1995-1996. وزعوا عشوائيا بطريقة الزوجي والفردي 6 والى مجموعتين (أ) و (ب) وبواقع (20) طالباً وطالبة لكل مجموعة. وجرى تكافؤ طلبة المجموعتين وفق عدد من المتغيرات. وتم تحديد المادة الدراسة وصياغة الأهداف السلوكية وإعداد الخطط الدراسية بكلتا الطريقتين. واعد الباحث الاختبار التائي كوسيلة إحصائية لتكافؤ مجموعتي البحث ولاختبار الفرضيات. بدأ تنفيذ التجربة بالتدريس الفعلي من قبل الباحث واستمرت ستة أسابيع، وتم التنفيذ الفعلي لثمانية دروس بطريقة المناقشة وثمانية دروس بطريقة المحاضرة. وتم تطبيق الاختبار البعدي مباشرة غد نهاية التدريس. وبعد واحد وعشرين يوماً أعيد تطبيق الاختبار ذاته لقياس مدى احتفاظ طلبة المجموعتين بالمعرفة. توصل البحث إلى تفوق المجموعة التجريبية التي درست بطريقة المناقشة باستخدام أسلوب المجموعات الصغيرة على المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية (المحاضرة) في التحصيل والاحتفاظ وفي المستويين التذكري والاستيعابي وبدلالة إحصائية عند مستوى (0.01). وفي ضوء نتائج البحث جرى تقديم جملة من التوصيات والمقترحات. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Cooperative Learning طرق التدريس |
Alternative Title | The effect of discussion method (small groups style) on the achievement and retention of knowledge by the social sciences students in the college of teachers - Mosul University |
Type | Article |
Alternative Abstract | The aim of the study was to know the influence of using the Discussion method ( small groups style ) on the achievement , and retention of knowledge by social sciences students in the Arabic - Islamic History subject , comparing it with the traditional method (lecture ) . The researcher has used the (post-test only control group design ) . The population included ( 40) students from social sciences department in the College of Teachers - Mosul University. They were divided randomly into two groups, the experimental group (20) students and the control group (20) students as well . The students of the two groups were equivalent according to many variables. The studying subject, the behavioral objectives and the lesson plans in both methods were prepared. The researcher formulated the post achievement test, which consisted of (30) items, multiple - choice type. The T-test was used to equalize the two groups and to test the four hypotheses of study. The researcher himself applied the experiment, it took six weeks with (8) lessons to both groups oflecture and Discussion methods. After the end of the lessons, the post -test was carried out and after (21) days the same test was re-carried out on the same groups to examine their retention. The results of the hypotheses showed that there is a significant difference at the level of (0.01) between the average scores of the experimental group taught by the discussion method (small group style) and the average scores of the control group taught by the lecture method in the terms of achievement, retention in the knowledge and comprehension levels of perception. In the light of the results, recommendations and suggestions for further studies have been put forward . |