Show simple item record

AuthorSmadi, Jameel [تيسير النهار]
AuthorAl Nhar, Tayseer [جميل الصمادي]
Available date2009-11-25T13:14:25Z
Publication Date2001
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2001, Vol. 10, No. 19, Pages 193-216.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8257
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى تقييم مدى إتقان معلمي فصول التربية الخاصة في دولة الإمارات المتحدة (ن=96) لمهارات التدريس الفعال ومدى اختلاف مستو ى إتقان هذه المهارات بحسب الجنس والمؤهل والخبرة في التعليم. شملت إجراءات الدراسة ملاحظة أفراد العينة أثناء تدريسهم لفصول التربية الخاصة إذ قام الملاحظون بتقييم مهاراتهم التدريسية وفق أداة أعدت لهذا الغرض. أظهرت النتائج ان المهارات العامة المتعلقة بالتخطيط والتدريس والتقييم متوافرة بشكل جيد وأن ظهر أن إتقان التعليم للمهارات المتعلقة بتنفيذ التدريس تفوق إتقانهم لمهارات التخطيط والتقييم. وأشارت النتائج إلى أن مستوى إتقان المعلمات لكل الكفايات (التخطيط، تنفيذ التدريس والتقييم) أعلى بدقة إحصائية من مستوى إتقان المعلمين لها كما أن الحاصلين على لوحة البكالوريوس يتقنون هذه الكفايات بمستوى أفضل من الحاصلين على الدبلوم المتوسط. وأخيرا فقد ظهر أن المعلمين والمعلمات من مستويات الخبرة التي تزيد عن سبع سنوات يمتلكون مهارات التدريس بمستوى أفضل من نظرائهم الذين تقل خبرته التعليمية عن سبع سنوات فيما لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية على بعدي التخطيط والتقييم أو الدرجة الكلية تعزى لاختلاف مستوى الخبرة.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectEducation
التعليم
Titleمستوى إتقان معلمي التربية الخاصة في دولة الإمارات العربية المتحدة لمهارات التعليم الفعال
Alternative TitleMastery level of effective teaching skills among special education teachers in United Arab Emirates
TypeArticle
Alternative AbstractThe primary objective of this study is to assess the degree to which special education teachers (n=96) in United Arab Emirates master effective teaching skills. The study is also concerned with examining differences in levels of mastery of these skills that could be attributed to gender, qualification and experience of teachers. Sampled teachers were observed while teaching special education classes by trained observers utilizing an observation instrument. Results indicated that teachers possess to a satisfactory level overall competencies in planning, instruction delivery and evaluation. Ratings of female teachers on these competencies were more favorable than male teachers. Moreover, teachers holding university education degree were rated higher on all competencies than community college graduates. Finally teachers with long experience in teaching were better only on instructional competencies than teachers with few years of experiences. Teachers with various experience levels were not different in planning and evaluation competencies.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record