Show simple item record

AuthorAbo Hamed, N. A. A.
Available date2009-11-25T15:22:24Z
Publication Date1993
Publication NameQatar University Science Journal
CitationQatar University Science Journal, 1993, Vol. 13, No. 2, Pages 226-231.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9947
AbstractThe dried residues of com crop (com straw) were hydrolysed by 0.5 NH2SO4. Saccharomyces cerevisiae has been allowed to grow on media containing different concentrations of the com straw hydrolysate (CSH). The optimal concentration of CSH at which the maximal biomass gain with the higher content of cellular protein (SCP) was that containing 15% sugars. To this medium cane molasses (CM) were added in different concentrations, and 5. cerevisiae has been grown on it. the maximal biomass containing the highest amount of SCP was yielded in case of the medium containing CM in 2 g/L concentration.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectBotany
Subjectعلم النبات
TitleMicrobial utilization of some agricultural And agro-industrial waste products for the Production of single cell protein (scp).
Alternative Titleاستخدام بعض المخلفات الزراعية والزراعية الصناعية بواسطة الميكروبات لإنتاج بروتين وحيد الخلية
TypeArticle
Pagination226-231
Issue Number2
Volume Number13
Alternative Abstractتم تحضير منبت غذائي يحتوي على نسب مختلفة من مخلف قش الذرة الذي أجريت له عملية تحلل مائي بواسطة حمض الكبريتيك (0.5ع ) ، وتركت فطرة الخميرة "سكاروميسيس سيريفيس" لتنمو عليه بعد تهيئة كافة الظروف المناسبة للنمو من درجة حرارة ودرجة تركيز أيون الهيدروجين . وبعد انتهاء فترة التحضين أخذت عينات من المنبت ومن خلايا الخميرة وحللت ، وأظهرت نتائج التحليل أن أكبر كمية من الوزن الحيوي المحتوي على أعلى نسبة من البروتين الخلوي تم الحصول عليها من المنبت المحتوي على كمية من المخلف بها نسبة من السكر مقدارها 15% . وفي الجزء الثاني من هذا البحث أخذ هذا المنبت وخلط مع تركيزات مختلفة من المولاس ،وتركت الخميرة لتنمو على تلك المنابت . وقد أظهرت نتائج التحاليل أن أكبر ناتج من الكتلة الحيوية للخميرة والذي يحتوي على أعلى نسبة من البروتين الخلوي قد تكون في المنبت الذي يحتوي على نسبة من المولاس قدرها 2 جرام / لتر . و من ثم ، فإنه يمكن انماء الخميرة على منبت غذائي يتكون من مخلف قش الذرة ( بنسبة 15% سكر) والمولاس ( بنسبة 2 جرام / لتر) لتعطى أعلى ناتج من الوزن الحيوي المحتوي على أكبر نسبة من البروتين الخلوي .
Authorأبو حامد, نبيل أبو القاسم


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record