عرض بسيط للتسجيلة

المؤلفسرميني, محمد انس
تاريخ الإتاحة2019-08-27T07:32:56Z
تاريخ النشر2018
اسم المنشورمجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية
المعرّفhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2018.0202
الاقتباسسرميني, محمد انس. منزلة مرويات أَنَس بنِ مالكٍ رَضِي الله عَنه في المدونة الحنفية دراسة حديثية تحليلية تطبيقية، مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، 2018، المجلد 36، العدد 1، جامعة قطر، ص: 49-70.
الرقم المعياري الدولي للكتاب2523-1715
معرّف المصادر الموحدhttp://hdl.handle.net/10576/11728
الملخصيتجه هذا البحث لمعالجة مسألة أصولية نسبها عيسى بن أبان إلى الحنفية، ألا وهي ردهم حديث الصحابي غير الفقيه إذا خالفت روايته القياس، وقد مثل تلامذته بعده لهؤلاء الصحابة بأبي هريرة وأنس بن مالك وآخرين، فأردت أن أجمع مسند أنس-لا أبا هريرة نظرًا لكثرة ما كتب بحقه- من مدونة الفقه الحنفي الكبرى، ثم أبحث في مَواطن العمل بأحاديثه ومواطن العدول عنها، ثم أُخضع هذه النتائج للتحليل والتأمل، للوصول إلى أسباب هذا الإعمال أو العدول، ومن ثم أصل إلى حكم أغلبي يضم جزئيات المسألة بحيث يمكن لنا أن نحدد مدى دقة وانطباق ما ذكره عيسى بن أبان على عمل الحنفية وتطبيقاتهم في الفروع. وقد أتت النتائج مرجحةً أن الحنفية اعتبروا فقه الراوي في مسائل معينة خصوصا في ميدان ترجيح رواية الفقيه على الأقل فقها، أما منزلة حديث أنس بن مالك فكانت كغير من الصحابة بلا تمييز بين فقيه وغير فقيه، بل أعملوا قواعدهم الأخرى في مجال الموازنة بين القطعي والظني، وأخذوا بأحاديث أنس في مواطن كثيرة بل ورجحوها في أحيان أخرى على مرويات لصحابة أكثر فقها، بل ورجحوها على القياس كثيرا، وعلى القواعد أحيانا على خلاف بينهم. بما يشير إلى أن قاعدة ابن أبان تحتاج إلى إعادة نظر من جهة كونها توصيفًا لمذهب الحنفية.
اللغةar
الناشرجامعة قطر
الموضوعأنس بن مالك
ترجيح
رواية الأفقه
الصحابي غير فقيه
القياس
القواعد
العنوانمنزلة مرويات أَنَس بنِ مالكٍ رَضِي الله عَنه في المدونة الحنفية دراسة حديثية تحليلية تطبيقية
العنوان البديلThe status of Anas bin Malik’s narrations in Hanafi corpus - An applied analytical study
النوعArticle
الصفحات49-70
رقم العدد1
رقم المجلد36
الملخص البديلThis research aims to discuss the usul principle of disregarding the narration of the non-jurist companion when it contradicts the qiyas (analogical reasoning) that Isa ibn Abban attributed to the Hanafi school of law. Many of his students mentioned Abu Hurayrah, Anas bin Malik, and others as examples when discussing this principle. This research will analyse this issue by collecting the narrations of Anas from the books of Hanafi jurisprudence and will investigate both the incidents in which the Hanafis utilized these narrations and the incidents in which they disregarded them. I will then subject my findings to various forms of analysis in order to understand the reasons for the rejections of such narrations. All of this will be used to reach a grneral conclusoion that evaluates the statement of Isa ibn Abban regarding Hanafi usul and their application within their jurisprudence. This research concludes that the Hanafis did, in fact, give consideration to the narrator’s knowledge of jurisprudence in certain matters, especially when preferring the narrations of a jurist narrator to a non jurist narrator. However, the status of the narrations of Anas bin Malik, in particular, was considered the same as those of the other companions. Rather, the Hanafis referred back to their other principles of distinguishing between the decisive and non-decisive texts, accepted the narrations of Anas in many places, and sometimes even favoured them over traditions narrated by companions better known for their knowledge of jurisprudence, over qiyas (analogous reasoning), and over other principles. This conclusion indicates that the argument put forth by Isa ibn Abban describing this Hanafi usul principle is in need of further consideration.
ESSN2305-5545
المؤلفSarmini, M. Anas
الموضوعAnas ibn Malik
preferring
jurist-narrations
non-jurist companion
analogical reasoning (qiyas)
principles
dc.accessType Open Access


الملفات في هذه التسجيلة

Thumbnail

هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية

  • [‎8‎ items ]

عرض بسيط للتسجيلة