Show simple item record

Authorسرميني, محمد انس
Available date2019-08-27T07:32:56Z
Publication Date2018
Publication Nameمجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2018.0202
Citationسرميني, محمد انس. منزلة مرويات أَنَس بنِ مالكٍ رَضِي الله عَنه في المدونة الحنفية دراسة حديثية تحليلية تطبيقية، مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، 2018، المجلد 36، العدد 1، جامعة قطر، ص: 49-70.
ISSN2523-1715
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11728
Abstractيتجه هذا البحث لمعالجة مسألة أصولية نسبها عيسى بن أبان إلى الحنفية، ألا وهي ردهم حديث الصحابي غير الفقيه إذا خالفت روايته القياس، وقد مثل تلامذته بعده لهؤلاء الصحابة بأبي هريرة وأنس بن مالك وآخرين، فأردت أن أجمع مسند أنس-لا أبا هريرة نظرًا لكثرة ما كتب بحقه- من مدونة الفقه الحنفي الكبرى، ثم أبحث في مَواطن العمل بأحاديثه ومواطن العدول عنها، ثم أُخضع هذه النتائج للتحليل والتأمل، للوصول إلى أسباب هذا الإعمال أو العدول، ومن ثم أصل إلى حكم أغلبي يضم جزئيات المسألة بحيث يمكن لنا أن نحدد مدى دقة وانطباق ما ذكره عيسى بن أبان على عمل الحنفية وتطبيقاتهم في الفروع. وقد أتت النتائج مرجحةً أن الحنفية اعتبروا فقه الراوي في مسائل معينة خصوصا في ميدان ترجيح رواية الفقيه على الأقل فقها، أما منزلة حديث أنس بن مالك فكانت كغير من الصحابة بلا تمييز بين فقيه وغير فقيه، بل أعملوا قواعدهم الأخرى في مجال الموازنة بين القطعي والظني، وأخذوا بأحاديث أنس في مواطن كثيرة بل ورجحوها في أحيان أخرى على مرويات لصحابة أكثر فقها، بل ورجحوها على القياس كثيرا، وعلى القواعد أحيانا على خلاف بينهم. بما يشير إلى أن قاعدة ابن أبان تحتاج إلى إعادة نظر من جهة كونها توصيفًا لمذهب الحنفية.
Languagear
Publisherجامعة قطر
Subjectأنس بن مالك
ترجيح
رواية الأفقه
الصحابي غير فقيه
القياس
القواعد
Titleمنزلة مرويات أَنَس بنِ مالكٍ رَضِي الله عَنه في المدونة الحنفية دراسة حديثية تحليلية تطبيقية
Alternative TitleThe status of Anas bin Malik’s narrations in Hanafi corpus - An applied analytical study
TypeArticle
Pagination49-70
Issue Number1
Volume Number36
Alternative AbstractThis research aims to discuss the usul principle of disregarding the narration of the non-jurist companion when it contradicts the qiyas (analogical reasoning) that Isa ibn Abban attributed to the Hanafi school of law. Many of his students mentioned Abu Hurayrah, Anas bin Malik, and others as examples when discussing this principle. This research will analyse this issue by collecting the narrations of Anas from the books of Hanafi jurisprudence and will investigate both the incidents in which the Hanafis utilized these narrations and the incidents in which they disregarded them. I will then subject my findings to various forms of analysis in order to understand the reasons for the rejections of such narrations. All of this will be used to reach a grneral conclusoion that evaluates the statement of Isa ibn Abban regarding Hanafi usul and their application within their jurisprudence. This research concludes that the Hanafis did, in fact, give consideration to the narrator’s knowledge of jurisprudence in certain matters, especially when preferring the narrations of a jurist narrator to a non jurist narrator. However, the status of the narrations of Anas bin Malik, in particular, was considered the same as those of the other companions. Rather, the Hanafis referred back to their other principles of distinguishing between the decisive and non-decisive texts, accepted the narrations of Anas in many places, and sometimes even favoured them over traditions narrated by companions better known for their knowledge of jurisprudence, over qiyas (analogous reasoning), and over other principles. This conclusion indicates that the argument put forth by Isa ibn Abban describing this Hanafi usul principle is in need of further consideration.
ESSN2305-5545
AuthorSarmini, M. Anas
SubjectAnas ibn Malik
preferring
jurist-narrations
non-jurist companion
analogical reasoning (qiyas)
principles
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record