Show simple item record

AuthorMiri, Seyed Javad
Available date2020-08-17T08:47:36Z
Publication Date2020
CitationMiri S. J., Revisiting Indigenization of Sociology in Iran. An Inquiry into Shariati's Distinction between Subject and Indigenous', Tajseer, Volume 1, Issue 2, 2020
ISSN2664-7869
URIhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2020.0030
URIhttp://hdl.handle.net/10576/15536
AbstractWhat does indigenization of social sciences mean? Does it carry a similar meaning to all those who are concerned with this project in social sciences and humanities or does this concept mean something else to different schools of indigenizers? Some would ar - gue that indigenization refers to nativize social sciences in contrast to westernization of knowledge, though the pursuit of knowledge is locally bound, by nativizing social scienc - es we could overcome western values, which are embedded within occidental frame of references. However, there are others who argue that indigenization of social sciences is similar to the project of Islamization of knowledge which did not yield any substantial re - sults within academic social sciences and will soon fade away. However, this problem is a serious one and if we consider only the Iranian context, we see that the challenges are serious and grave in consequences. Here in this article we shall raise the question that at what level is it possible to talk about indigenization. For instance, if we agree, as Ibn Khal - dun mentions, that there could be five levels of knowledge, i.e. demonstration, dialectics, rhetoric, poetics and sophistry, then at which level can we talk about “native” form of knowledge or “local” forms of episteme?
Languageen
Publisherدار نشر جامعة قطر
SubjectIndigenization
Shariati
Sociology
Subject
Indigenous
TitleRevisiting Indigenization of Sociology in Iran : An Inquiry into Shariati's Distinction between Subject and Indigenous
Alternative Titleإعادة النظر في أقلمة علم الاجتماع في إيران: تحقيق عن تمييز شريعتي بين "الموضوع" و"الأهلي"
TypeArticle
Pagination123-131
Issue Number2
Volume Number1
Alternative Abstractماذا تعني أهلنة العلوم الاجتماعية؟ هل لها نفس المعنى لدى كل المهتمين بهذا المشروع في العلوم الاجتماعية والإنسانية أم أن هذا المفهوم متباين حسب مدارس الأهلنة المختلفة؟ قد يقول البعض أن الأهلنة تُحيل على إضفاء الطابع المحلي (nativizing) على العلوم الاجتماعية على عكس تغريب المعرفة كما لو أن مسعى المعرفة محدود محلّيًا، وبإضفاء الطابع المحلي على العلوم الاجتماعية نستطيع التصدي للقيم الغربية المتأصلة في إطار المرجعيات الغربية. هناك آخرون يقولون إن أهلنة العلوم الاجتماعية مشابهة لمشروع أسلمة المعرفة الذي لم يفض إلى أي نتيجة ملموسة داخل العلوم الاجتماعية الأكاديمية وسيتبدد قريبًا. ومع ذلك فإن هذه الإشكالية جِدّية وإذا أخذنا في الاعتبار السياق الإيراني فقط يمكننا أن نرى تحديات جادة ولها تبعات وخيمة. يتعين علينا في هذه الورقة أن نطرح سؤال إلى أي حد يمكننا الحديث عن الأهلنة؟ وعلى سبيل المثال، في حال اتفقنا على ما ذكره ابن خلدون مِن أن هناك خمس مستويات من المعرفة؛ أي البرهان والجدل والخطابة والشعر والسفسطة، فإذًا في أي مستويات يمكننا الحديث عن شكل "أهلي" من المعرفة أو أشكال "محلية" من الإبستيم؟
ESSN2664-7877
Authorمیري ، سید جواد
Subjectأهلنة
شريعتي
علم الاجتماع
الموضوع
الأهلي


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record