Show simple item record

Advisorبرهم, أريج عصام
Authorسالم, فاطمة أحمد
Available date2022-02-03T10:23:17Z
Publication Date2022
URIhttp://hdl.handle.net/10576/26399
Abstractهدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام استراتيجيات الحساب الذهني في تنمية الحس العددي لطلاب الصف الثالث الابتدائي في مادة الرياضيات في دولة قطر. ولتحقيق الهدف من هذه الدراسة، تم اتباع المنهج شبه التجريبي، حيث طبقت الرسالة على مجموعة من طلاب الصف الثالث الابتدائي من مدرسة المنار، ويبلغ عددهم 80 طالباً، مقسمين على مجموعتين، المجموعة الأولى وهي المجموعة التجريبية، مكونة من) 49 (طالباً، والمجموعة الثانية وهي المجموعة الضابطة، مكونة من) 31 (طالباً. وللإجابة عن أسئلة الدراسة، تم اختبا ر الطلاب في مها ا رت الحس العددي لكلا المجموعتين، ثم تطبيق المعالجة التجريبية على العينة التجريبية، والمتمثلة في برنامج تعليمي يهدف إلى إكساب الطلاب استراتيجيات الحساب الذهني لتنمية الحس العددي لديهم، ثم تقديم اختبار الحس العددي مرة أخرى للطلاب في كلا المجموعتين. وبعد تطبيق المعالجة الإحصائية، توصلت الدراسة إلى أن استراتيجيات الحساب الذهني قد ساهمت في تنمية الحس العددي لدى الطلاب.
Languagear
Subjectاستراتيجيات
الحساب الذهني
الحس العددي
طلاب الصف الثالث
Titleأثر استخدام استراتيجيات الحساب الذهني في تنمية الحس العددي لطلاب الصف الثالث في مادة الرياضيات في دولة قطر
Alternative TitleThe Effect of Using Mental Computation Strategies in Promoting Number sense for Third Grade Students in Mathematics Subject in the State of Qatar
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThe study aimed to explore the effect of using mental computation strategies in promoting number sense of third-grade students in mathematics subject in the State of Qatar. To achieve the research objective, the researcher followed the quantitative research approach, and it was applied on a group of third-grade students from Al-Manar school. The study sample consisted of 80 students divided into two groups. The first group is the experimental group that consisted of 49 students, and the second group, which is the control group that consisted of 31 students. In order to answer the research questions, a number sense test was applied to both groups that tested students’ number sense skills. Furthermore, an experimental treatment was applied to the experimental group, represented by an educational program that aimed to teach the students mental computation strategies to develop their number sense. Then, the number sense test was applied again to both groups. After applying the statistical treatment, the researcher concluded that mental computation strategies have contributed to the development of students' number sense.
Departmentالمناهج وطرق التدريس والتقييم
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record