عرض بسيط للتسجيلة

المؤلفخالد شكري, أحمد
المؤلفسعد النعيمي, فاطمة
تاريخ الإتاحة2022-08-21T06:07:54Z
تاريخ النشر2022-05-12
اسم المنشورمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
المعرّفhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2022.0331
الاقتباسشكري أحمد خالد, و النعيمي فاطمة سعد. 2022. "زيادات «التبصرة في القراءات السبع» لمكيّ بن أبي طالب القيسي على الشاطبية". مجلة كلية الشريعة والدراسات الاسلامية 40 (2).
الرقم المعياري الدولي للكتاب2523-1715
معرّف المصادر الموحدhttp://hdl.handle.net/10576/33273
الملخصأهداف البحث: يهدف البحث إلى استخراج ما في كتاب التبصرة من أوجه قراءة زائدة على ما في الشاطبية؛ للتنبيه إلى عدم صحة القراءة بها الآن بعد أن انقطعت أسانيدها أو قلّ رواتها. منهج الدراسة: اتبع هذا البحث المنهج الاستقرائي بالاطلاع على جميع أوجه القراءة التي ذكرها مكي في كتابه، واتبع المنهج الوصفي لبيان وتوضيح ما ذكره، والمنهج المقارن في مناقشة ومقارنة كلامه مع ما في الشاطبية، إضافة إلى المقارنة مع كتاب النشر، حسب ما اقتضته طبيعة البحث. النتائج: من أهم نتائج البحث، أن الزيادات في التبصرة على الشاطبية أكثر من الزيادات على النشر، وقد تكون القراءة الزائدة عن أحد القراء صحيحة عن قارئٍ آخر، وأن الزيادات التي لا يجوز القراءة بها هي التي اختل فيها شرط أو أكثر من شروط القراءة الصحيحة. أصالة البحث: تظهر القيمة العلمية لهذا البحث من خلال تبيينه لأوجه القراءة التي لا يُقرأ بها مع ذكرها في أحد أمهات كتب القراءات.
اللغةar
الناشرQatar University Press
الموضوعالقراءات القرآنية
الزيادات
التبصرة
الشاطبية
العنوانزيادات «التبصرة في القراءات السبع» لمكيّ بن أبي طالب القيسي على الشاطبية
العنوان البديلA Study of additions in "Al-Tabṣirah Fī ’Al-Qirā’āt ’Al-Sab " by Makkī b. Abī Ṭālib Al-Qaysī to Al-Shāṭibiyya
النوعArticle
الصفحات19-45
رقم العدد2
رقم المجلد40
الملخص البديلPurpose: This study aims to extract the aspects of an extra reading in the book of al-Tabṣirah over what is in al-Shāṭibiyya, to warn that this passage is not correct to be read now, that its chain of narrators has been discontinued or its narrators diminished. Methodology: The study followed the inductive approach by looking at all the readings mentioned by Makkī in his book, the descriptive approach to indicate and clarify what he said, and the comparative approach in discussing and comparing his words with the other reading books of readings, as required by the nature of the research. Findings: The most important results of the study are that the increases in insight into Shāṭibiyya are greater than that in al-nashr. The extra reading on the authority of one reciter may be correct on the authority of another reader. The increments that are not permissible to read are the ones in which one or more of the conditions of correct reading are defective. Originality: The scientific value of this research is shown through its explanation of aspects of reading that are not read by mentioning it in one of the most important books of readings.Purpose: This study aims to extract the aspects of an extra reading in the book of al-Tabṣirah over what is in al-Shāṭibiyya, to warn that this passage is not correct to be read now, that its chain of narrators has been discontinued or its narrators diminished. Methodology: The study followed the inductive approach by looking at all the readings mentioned by Makkī in his book, the descriptive approach to indicate and clarify what he said, and the comparative approach in discussing and comparing his words with the other reading books of readings, as required by the nature of the research. Findings: The most important results of the study are that the increases in insight into Shāṭibiyya are greater than that in al-nashr. The extra reading on the authority of one reciter may be correct on the authority of another reader. The increments that are not permissible to read are the ones in which one or more of the conditions of correct reading are defective. Originality: The scientific value of this research is shown through its explanation of aspects of reading that are not read by mentioning it in one of the most important books of readings.
ESSN2305-5545
المؤلفKhaled Yousef Shukri, Ahmad
المؤلفSaad B A Al-Naimi, Fatma
الموضوعQur’anic readings
additions
Tabṣirah
al-Shāṭibiyya
dc.accessType Open Access


الملفات في هذه التسجيلة

Thumbnail

هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية

عرض بسيط للتسجيلة