السوريون في المناهج الدراسية التركيّة، كتاب الدراسات الاجتماعية أنموذجًا: دراسة وصفية تحليلية
Author | نور النمر, محمد |
Available date | 2023-02-06T10:54:02Z |
Publication Date | 2022-12-29 |
Publication Name | مجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/tis.2022.0103 |
Citation | النمر محمد نور. 2022. "السوريون في المناهج الدراسية التركيّة، كتاب الدراسات الاجتماعية أنموذجًا: دراسة وصفية تحليلية". مجلة تجسير 4 (2). |
ISSN | 2664-7869 |
Abstract | يتناول البحث صورة السوريين وقضيتهم في المناهج الدراسية التركية في مراحل ما قبل التعليم الجامعي (الابتدائية والمتوسطة والثانوية). يحلل البحث نصوص الدروس المتعلقة بالقضية السورية والأنشطة اللاصفية المرتبطة بها في كتب الدراسات الاجتماعية التي احتضنت قضية السوريين في هذه المناهج. ويذهب البحث إلى أن صورة السوريين في الكتب الدراسية التركية محكومة بمنظورين أساسين، هما: المنظور الإنساني في المرحلتين الابتدائية والمتوسطة، والمنظور السياسي في المرحلة الثانوية. وهما منظوران يشكلان أُس السردية التربوية التركية تجاه القضية السورية، تبعًا لتطور العمر الزمني والعقلي لطلاب المدراس التركية السوريين والأتراك. كما يسعى البحث إلى الكشف عن الدور الذي تلعبه صورة اللاجئين السوريين وقضيتهم في كتب المناهج الدراسية التركية (مادة الدراسات الاجتماعية) من أثر في صناعة التكيف الاجتماعي بين الطلاب السوريين والأتراك. |
Language | ar |
Publisher | دار نشر جامعة قطر |
Subject | السوريون المناهج الدراسية الأتراك دراسات اجتماعية التكيف الاجتماعي |
Alternative Title | Syrians in the Turkish curriculum, Social studies text book as a model: An analytical and descriptive study |
Type | Article |
Pagination | 73-92 |
Issue Number | 2 |
Volume Number | 4 |
Alternative Abstract | This research is dealing with the Syrians and their issues in the Turkish curricula in the pre-university stages (Primary, intermediate and secondary level). The research analyzes the lessons related to the Syrian issue and the extracurricular activities in the social studies books that embraced the Syrian issue. It concludes two main perspectives: the humanitarian perspective in the primary and intermediate levels, and the political perspective in the secondary level. They are two perspectives that formulate the foundations of the Turkish educational narrative towards the Syrian issue, according to the development of the chronological and mental age of the Syrian and Turkish school students. This research also revealing the role of Syrian refugees and impact of the social adaptation between Syrian and Turkish students. |
ESSN | 2664-7877 |
Author | Nur Alnamer, Muhammed |
Subject | Syrians School Curriculum Turks Social Studies Social Adaptation |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2022 - Volume 4 - Issue 2 [9 items ]