Show simple item record

Authorنور النمر, محمد
Available date2023-02-06T10:54:02Z
Publication Date2022-12-29
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2022.0103
Citationالنمر محمد نور. 2022. "السوريون في المناهج الدراسية التركيّة، كتاب الدراسات الاجتماعية أنموذجًا: دراسة وصفية تحليلية". مجلة تجسير 4 (2).
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/39638
Abstractيتناول البحث صورة السوريين وقضيتهم في المناهج الدراسية التركية في مراحل ما قبل التعليم الجامعي (الابتدائية والمتوسطة والثانوية). يحلل البحث نصوص الدروس المتعلقة بالقضية السورية والأنشطة اللاصفية المرتبطة بها في كتب الدراسات الاجتماعية التي احتضنت قضية السوريين في هذه المناهج. ويذهب البحث إلى أن صورة السوريين في الكتب الدراسية التركية محكومة بمنظورين أساسين، هما: المنظور الإنساني في المرحلتين الابتدائية والمتوسطة، والمنظور السياسي في المرحلة الثانوية. وهما منظوران يشكلان أُس السردية التربوية التركية تجاه القضية السورية، تبعًا لتطور العمر الزمني والعقلي لطلاب المدراس التركية السوريين والأتراك. كما يسعى البحث إلى الكشف عن الدور الذي تلعبه صورة اللاجئين السوريين وقضيتهم في كتب المناهج الدراسية التركية (مادة الدراسات الاجتماعية) من أثر في صناعة التكيف الاجتماعي بين الطلاب السوريين والأتراك.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالسوريون
المناهج الدراسية
الأتراك
دراسات اجتماعية
التكيف الاجتماعي
Titleالسوريون في المناهج الدراسية التركيّة، كتاب الدراسات الاجتماعية أنموذجًا: دراسة وصفية تحليلية
Alternative TitleSyrians in the Turkish curriculum, Social studies text book as a model: An analytical and descriptive study
TypeArticle
Pagination73-92
Issue Number2
Volume Number4
Alternative AbstractThis research is dealing with the Syrians and their issues in the Turkish curricula in the pre-university stages (Primary, intermediate and secondary level). The research analyzes the lessons related to the Syrian issue and the extracurricular activities in the social studies books that embraced the Syrian issue. It concludes two main perspectives: the humanitarian perspective in the primary and intermediate levels, and the political perspective in the secondary level. They are two perspectives that formulate the foundations of the Turkish educational narrative towards the Syrian issue, according to the development of the chronological and mental age of the Syrian and Turkish school students. This research also revealing the role of Syrian refugees and impact of the social adaptation between Syrian and Turkish students.
ESSN2664-7877
AuthorNur Alnamer, Muhammed
SubjectSyrians
School Curriculum
Turks
Social Studies
Social Adaptation
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record