Show simple item record

Authorبدر, علاء فايز خلف
Available date2024-02-07T06:00:24Z
Publication Date2024
Publication NameThe Sixth Youth Research Forum 2024
URIhttp://hdl.handle.net/10576/51627
Abstractتعتبر الدافعية للتعلم من أهم مؤثرات التحصيل الدراسي؛ ذلك لما للدافعية من أثر على رغبة الطلاب للتعلم والانتباه للأنشطة عملية التعليم داخل الصف الدراسي. ونظرًا لأهمية التطبيقات التكنولوجية الحديثة حيث أن التكنولوجيا قد دخلت مختلف جوانب الحياة بقوة، وأصبحت من أهم المقاييس لتقدم الدول والأمم، وشملت التكنولوجيا الأنظمة التعليمية المختلفة فبرز مفهوم تكنولوجيا التعليم وتستخدم دولة قطر منصة التعليم الجديدة التي يتم الاستخدام الفعلي لها على مستوى الطلاب والمعلمين وأولياء الأمور اعتبارا من العام الدراسي الحالي 2022-2023م بما توفره من إمكانات تكنولوجية هائلة تشجع الطلاب على عملية التعلم من خلال تطبيقات وأدوات متعددة تتناولها الدراسة الحالية، وهو ما يزيد من دافعية الطلاب. وتتناول الدراسة الحالية مدخلا مهما لزيادة دافعية الطلاب لعملية التعلم خاصة لمادة اللغة الإنجليزية من خلال الأدوات الموجودة بمنصة تعليم قطر، وهو ما ينعكس بالإيجاب على التحصيل الدراسي للطلاب. هدف البحث إلى بيان أثر استخدام التدريبات والأنشطة التفاعلية بمنصة قطر للتعليم لزيادة دافعية الطلاب الدراسة مادة اللغة الإنجليزية، حيث تم تطبيق البحث على عينة من طلاب المرحلة الثانوية قدرها 60 طالب تم تقسيمهم لمجموعتين ضابطة والأخرى تجريبية، استخدمت مع المجموعة التجريبية الأنشطة والتدريبات التفاعلية على منصة قطر للتعليم، بينما استخدمت مع المجموعة الضابطة أوراق العمل الورقية، أثبتت نتائج البحث تحسن الدافعية لدراسة مادة اللغة الإنجليزية لدى | المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة.
Languagear
PublisherQatar University Young Scientists Center - Qatar University
Subjectمنصة قطر للتعليم
الدافعية
التدريبات التفاعلية
Titleأثر استخدام التدريبات التفاعلية على منصة قطر للتعليم لتحسين دافعية الطلاب المادة اللغة الإنجليزية
TypeConference
Alternative AbstractMotivation is one of the most important factors of academic achievement in learning. This is because motivation has an impact on students' desire to learn and pay attention to the activities of the learning process inside the classroom. Due to the importance of modern technological applications, which invaded various aspects of our life strongly, and has become one of the most important measures for the progress of all countries and nations, technology has been used in many educational systems. So, the concept of education technology has strongly appeared. Starting from the current academic year 2022-2023 AD, technology has attracted students as well as parents to the learning process through multiple applications and tools that are covered in the current study, which increases students’ motivation. The current study tackles this important path to increase students' motivation for the learning process, especially for the English language subject, through the tools available on Qatar Education platform, which is reflected positively on students' academic achievement. The aim of the research is to demonstrate the impact of using exercises and interactive activities on the Qatar Education Platform to increase students’ motivation to study English. The research was applied to a sample of 60 secondary school students who were divided into two control group and an experimental group. The experimental group used interactive activities and exercises on Qatar Education Platform, while paper worksheets were used with the control group, the results of the research demonstrated an improvement in motivation to study English in the experimental group compared to the control group
SubjectQatar Education Platform
Motivation
Interactive exercises
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record