Show simple item record

Authorبنزكري, نوفل
Available date2024-09-09T10:11:19Z
Publication Date2024-06-09
Publication Nameمجلة تجسير لدراسات العلوم الإنسانية و الاجتماعية البينية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2024.0159
Citationبنزكري نوفل. 2024. "العقلانية في العرفان الإسلامي". مجلة تجسير 6 (1).
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/58676
Abstractتعدّدت الانتقادات التي وُجّهت لمدرسة العرفان والتصوّف في العالم الإسلاميّ، غير أنّ أهمّ هذه الانتقادات هي التي سعت إلى تقويض البناء الإبستمولوجيّ للعرفان عبر اتّهامه باللاعقلانيّة، لكننّا نعتقد أنّ جلّ هذه الانتقادات كانت متسرّعةً؛ ولهذا، سعينا في هذه المقالة إلى دراسة الموقف الحقيقيّ للعرفان الإسلاميّ من مسألة العقلانيّة؛ وذلك عن طريق الإجابة عن السؤالين الأساسين الآتيين: ما هي مختلف المواقف من العقلانيّة؟ وما موقف العرفان من العقل والشهود والشرع باعتبار أنّ الموقف من هذه المصادر المعرفيّة يُحدّد لنا موقف العرفان من العقلانيّة؟ والاستعانة بمنهج البحث الوصفيّ والتحليليّ، والمقارنيّ أحيانًا تبيّن أنّ العقلانيّة العرفانيّة هي عقلانيّة توفيقيّة شاملة، استطاعت أن تصوغ نظامها المعرفيّ على أسس قويمة، مستفيدةً في ذلك من كافّة المصادر المعرفيّة؛ أي الوحي والعقل والشهود؛ واتّضح أنّ الذين انتقدوا العرفان لمخالفته أصول العقلانيّة مخطئون تمامًا، إمّا لأنّهم لم يفهموا العرفان، وخلطوه ببعض النظريّات والممارسات الخاطئة، أو أنّهم لم يفهموا العقلانيّة، وحصروها في تفسير واحد باطل.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالعرفان
التصوف
العقلانية
الحكمة المتعالية
الشهود
Titleالعقلانية في العرفان الإسلامي
Alternative TitleRationality in Islamic Irfan
TypeArticle
Pagination9-33
Issue Number1
Volume Number6
Alternative AbstractThe school of Irfan and Sufism has been the target of many criticisms. One of these criticisms is that Irfan is irrational. We believe that these criticisms are unfounded. In this article, we will examine the true position of Irfan on the question of rationality, by answering two basic questions: What are the different positions about rationality? What is the position of Irfan regarding Reason, Intuition, and Sharia, because the position on these cognitive sources determines for us the position of Irfan about rationality? We realized by using descriptive, analytical, and comparative methods that Irfan rationality is a comprehensive and inclusive rationality. It has been able to formulate its own epistemological system on sound foundations, drawing on all of the available sources of knowledge: revelation, reason, and intuition. We also argue that those who have criticized Irfan for being irrational are mistaken. Either they have confused Irfan and with some of the wrong theories and practices, or they have confined rationality to a false interpretation.
ESSN2664-7877
AuthorBenzekri, Naoufal
SubjectIrfan
Sufism
Rationality
Transcendental wisdom
Intuition
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record