Show simple item record

Authorملكاوي, أسماء حسين
Authorهياجنة, عبد الناصر زياد
Available date2024-10-21T10:02:33Z
Publication Date2024-10-15
Publication NameInternational Review of Law
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/irl.2024.0299
Citationملكاوي أ. ح. ., & هياجنة ع. ا. ز. . (2024). التوطين واللغة والقانون: ثلاثية النهوض بالعلوم في الوطن العربي. المجلة الدولية للقانون, 13(2). https://doi.org/10.29117/irl.2024.0299
ISSN2710-2505
URIhttp://hdl.handle.net/10576/60297
Abstractأهداف البحث: تهدف هذه الدراسة إلى معالجة ما تمكن تسميته بغربة العلوم عن واقع المجتمعات العربية، من خلال تقديم ثلاثية التوطين واللغة والقانون كعوامل متضافرة تعمل على تغيير المشهد المعرفي الأكاديمي في جامعات العالم العربي، وتقديم حل جزئي لأزمة العلوم الاجتماعية العربية على وجه التحديد. منهج البحث: بالوصف والتحليل ودراسة الحالة تقدّم الدراسة ثلاثيتها في ثلاثة مباحث: يستعرض الأول مفهوم التوطين ودوره في بناء هوية علمية وحضارية مميزة ومتطلباته وشروطه، ويتناول الثاني واقع الجامعات وحال العلوم الاجتماعية فيها، والنشر العلمي باللغات الأجنبية، والسياسات الجامعية ذات العلاقة بتعميق الأزمة، واللغة باعتبارها أداةً من أدوات التوطين. ويعرض الثالث لدور القانون في دعم اللغة العربية، ويتناول القانون القطري بشأن حماية اللغة العربية أنموذجًا. نتائج البحث: توصلت الدراسة إلى مجموعة نتائج متعلقة بتعثر جهود توطين العلوم لضعف الاهتمام باللغة العربية في الجامعات، وضعف القوانين والسياسات ذات الصلة بالتعريب وحماية اللغة العربية، الأمر الذي يعطّل دور العلوم بالنهوض في المجتمعات العربية. وقدمت الدراسة توصيات للمعنيين من المشرعين وصناع ال
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectتوطين المعرفة
الهوية العربية
إنفاذ القانون
قانون حماية اللغة العربية
Titleالتوطين واللغة والقانون: ثلاثية النهوض بالعلوم في الوطن العربي
Alternative TitleIndigenization, Language and Law: The Trilogy of Science Advancement in the Arab World
TypeArticle
Pagination63-94
Issue Number2
Volume Number13
Alternative AbstractThis study aims to address what can be called the alienation of science from the reality of Arab societies. By presenting the trilogy of indigenization, language, and law as synergistic factors that work to change the landscape of academic knowledge in the universities of the Arab world. In addition, to provide a partial solution to the crisis of Arab social sciences in particular. Through description, analysis, and case study approaches, the study presents its trilogy in three sections: The first reviews the concept of indigenization and its role in building a distinctive scientific and cultural identity, its requirements and conditions. The second deals with the reality of universities and the state of social sciences in them, scientific publishing in foreign languages, and university policies related to deepening the crisis, and language as a tool for indigenization. The third presents the role of law in supporting the Arabic language, and addresses the Qatari law regarding protection of the Arabic language as an example. The study reached a set of results related to the faltering efforts to indigenize science due to weak interest in the Arabic language in universities, and the weakness of laws and policies related to Arabization and protection of the Arabic language, which hinders the role of sciences in advancing Arab societies. The study presented its recommendations to concerned legislators and decision-makers regarding the necessity of amending, activating and enforcing the Arabic Language Protection Law. The study derives its originality by combining three basic concepts, treated in an interdisciplinary manner, to address a multidimensional problem.
ESSN2223-859X
AuthorMalkawi, Asma H.
AuthorHayajneh, Abdelnaser Z.
SubjectIndigenization of knowledge
Arab identity
Law enforcement
Law protecting the Arabic language
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record