تقييم نقدي للبنية في البحوث والتعليم في مؤسسات التعليم العالي البريطانية: هل هي بداية الانطلاقة؟
Author | أولهري, إبراهيم |
Available date | 2024-10-24T08:42:00Z |
Publication Date | 2023-12-27 |
Publication Name | مجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/tis.2023.0146 |
Citation | أولهري إبراهيم. 2023. "تقييم نقدي للبنية في البحوث والتعليم في مؤسسات التعليم العالي البريطانية: هل هي بداية الانطلاقة؟". مجلة تجسير 5 (2):161-84. https://doi.org/10.29117/tis.2023.0146 |
ISSN | 2664-7869 |
Abstract | تبحث هذه المقالة في تطوير وتأثير ودمج المقاربات البينية في مؤسسات التعليم العالي البريطانية؛ وذلك من خلال تقييم كيف أصبح مفهوم البينية شائعًا بمرور الوقت، وكيف تم تبني البينية من قبل تخصصات مثل الأركيولوجيا (علم الآثار). كما تستكشف هذه المقالة أيضًا مدى تأثير المقاربات البينية على برامج البحث، أولًا، من خلال دراسة الدعوات إلى تقديم طلبات تمويل البحوث في مجال البينية عام 2019 صدرت عن سبعة مجالس بحثية مقرها المملكة المتحدة، ثم ثانيا، على مستوى التخصص، باستخدام الأركيولوجيا كنموذج. وبشكل عام، وصلت النسبة المئوية لدعوات تقديم طلبات تمويل البحوث في مجال البينية إلى 11.9% فقط في أحسن الأحوال كأقصى نسبة من ميزانية أحد المجالس التي شملتها هذه الدراسة. وأظهر الاستفسار عن متطلبات التمويل لأربعة من أكبر ممولي الأبحاث الأركيولوجية أن طلبات المنح الناجحة تحت مجال الأركيولوجيا تعتمد على البينية. كما دُرس أيضًا تأثير البينية على برامج البحث والتعليم بالجامعات البريطانية من خلال تحليل الخطط الاستراتيجية لثماني جامعات، متبوعًا بتحليل مدى إتاحة وجدوى الدراسات البينية في مستوى البحث العلمي والتعليم العالي. وهذا معناه أن المقاربات البينية تتداخل وتتشابك في التطلعات البحثية لمؤسسات التعليم العالي وتتباين فيما يتعلق بأهدافها التعليمية، مع 20% من المؤسسات التي تقدم برامج بينية لتخصصات معينة فحسب. على الرغم من ذلك، بدت مخرجات التعاون البيني وكفاياته جليّة، مِما يوحي بأن البينية ستجد لنفسها موطأ قدم على نحو صريح ومتنامٍ في استراتيجيات البحث والتعليم في الجامعات البريطانية. |
Language | ar |
Publisher | دار نشر جامعة قطر |
Subject | البينية الأركيولوجيا التعليم العالي البحث العلمي التخطيط الاستراتيجي |
Alternative Title | A Critical Appraisal of Interdisciplinary Research and Education in British Higher Education Institutions: A path forward? |
Type | Other |
Pagination | 161-184 |
Issue Number | 2 |
Volume Number | 5 |
Alternative Abstract | This article examines the development, impact and integration of interdisciplinary approaches in British Higher Education Institutions. It evaluates how the concept of interdisciplinarity has become popularized over time and embraced by disciplines such as archaeology. It then explores the extent to which interdisciplinary approaches have impacted research agendas, first, by evaluating the interdisciplinary research calls from 2019 for seven UK-based research councils and then, at a discipline level, using archaeology as an exemplar. Overall, interdisciplinary research calls only accounted for, at best, 11.9% of a council’s budget. Interrogation of the funding requirements of four of the largest archaeological-research funders demonstrated that successful archaeology- themed grant applications are reliant on interdisciplinarity. The influence of interdisciplinarity on British University’s research and education agendas was examined through analyzing the strategic plans of eight universities, followed by an analysis of the availability and potential benefits of interdisciplinary undergraduate and research programmes. This indicated that interdisciplinary approaches are interwoven into university’s research aspirations but displayed variation in relation to their educational goals, with only 20% of institutions offering specific interdisciplinary degree programmes. Despite this, the skillset and research outputs produced as a result of interdisciplinary collaboration were found to be highly valued, thereby suggesting that interdisciplinarity will increasingly feature in the research and education strategies of British universities. |
ESSN | 2664-7877 |
Author | Oulahri, Brahym |
Subject | Interdisciplinary Archaeology Higher Education Research Strategic planning |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2023 - Volume 5 - Issue 2 [14 items ]