Show simple item record

Authorملكاوي, أسماء حسين
Authorملكاوي, محمود صالح
Authorعليمات, حمود سالم
Authorالعبداللات, محمد فرج
Available date2025-09-07T04:54:23Z
Publication Date2025
Publication Nameمجلة الدراسات الاجتماعية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.20428/jss.v31i6.3055
Citationملكاوي أ.ح. وآخرون 2025. التجسير المعرفي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات العربية: دراسة استكشافية. مجلة الدراسات الاجتماعية. 31, 6 (2025). DOI:https://doi.org/10.20428/jss.v31i6.3055.
ISSN2312-525X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/67045
Abstractالهدف: تسعى الدراسة إلى استكشاف واقع التجسير بين العلوم لدى أساتذة الجامعات العربية. المنهج: أجريت دراسة وصفية ارتباطية باستخدام المقاربة الكمية ومنهج المسح الاجتماعي، تم تصميم استبانة تتضمن عدة أسئلة مغلقة على مقياس ليكرت الخماسي في محورين أساسيين، الأول خاص بأساتذة العلوم الطبيعية ، والثاني بأساتذة العلوم الاجتماعية ، وزعت على عينة متاحة تكونت من (491) من أستاذا جامعيا عربيا. النتائج: توصلت الدراسة إلى وجود اهتمام بدرجة متوسطة لدى أساتذة العلوم الطبيعية والاجتماعية على حد سواء بالأنشطة التجسيرية مع المجالات العلمية المغايرة، وبدرجة ضعيفة من حيث المشاركة في فرق بحثية، وهناك اجماع على عدم تشجيع الجامعات على الممارسات التجسيرية. لم تجد الدراسة فروقا بين أنشطة أعضاء هيئة التدريس وممارساتهم التجسيرية وفقا لمتغيرات الجنس والعمر وبلد التخرج والخبرة، وظهرت الفروق تبعاً لمكان العمل لصالح دول الخليج. التوصيات: أوصت الدراسة بدعم الأنشطة العلمية البينية من خلال ربط أنشطة التجسير بين العلوم بشروط الترقية والتقييم.
Languagear
Publisherكلية العلوم الإدارية والإنسانية - جامعة العلوم والتكنولوجيا بالجمهورية اليمنية
Subjectالتجسير المعرفي
العلوم الطبيعية
العلوم الاجتماعية
الجامعات العربية
Titleالتجسير المعرفي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات العربية: دراسة استكشافية
Alternative TitleInterdisciplinarity Among Faculty Members in Arab Universities: an Exploratory Study
TypeArticle
Pagination64-85
Issue Number6
Volume Number31
Alternative AbstractAim: This study explores the reality of interdisciplinary collaboration among faculty members in Arab universities. Method: A descriptive correlational design was adopted, utilizing a quantitative approach and social survey methodology. A questionnaire comprising closed-ended questions on a five-point Likert scale was developed, focusing on two main axes: social sciences faculty and natural sciences faculty. The questionnaire was distributed to a convenience sample of 491 Arab university professors. Results: The findings revealed moderate interest among natural and social sciences faculty in interdisciplinary fields and low participation in cross-disciplinary research teams. There was a consensus that universities do not actively encourage interdisciplinary practices. The study identified no statistically significant differences in faculty attitudes or interdisciplinary practices based on gender, age, country of graduation, or professional experience. However, differences emerged based on the workplace: faculty members in Gulf countries exhibited more positive attitudes toward interdisciplinary. Recommendations: The study recommends that Arab universities implement a substantive shift in supporting interdisciplinary scientific activities by integrating interdisciplinary collaboration into promotion and evaluation criteria.
ESSN2312-5268
AuthorMalkawi, Asma H.
AuthorMalkawi, Mahmoud Saleh
AuthorOlimat, Hmoud Salem
AuthorAl-Abdallat, Mohammad F.
SubjectInterdisciplinarity
social sciences
Natural Sciences
Arab Universities
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record