Metalinguistic Knowledge And Formal Functional Proficiency In English: The Case Of Basic Education Stage Learning In Jordan
Author | Abdul Fattah, Hussein S. |
Available date | 2009-11-25T13:11:01Z |
Publication Date | 1998 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1998, Vol. 7, No. 14, Pages 9-33. |
Abstract | The present study aimed at assessing Jordanian 10th graders' metalinguistic knowledge of 15 English grammatical concepts or categories via rule description and exemplification as well as the link between the achieved metalinguistic knowledge and the students' proficiency in using the same categories or their exponents in formally and situationally - oriented contexts. The study also attempted to assess, though peripherally, the accessibility of the 15 categories to the target learners linguistic use in formal and situational. communicative contexts. The 15 categories were presented to 233 students in four corresponding tasks. Task 1 elicited descriptive metalinguistic knowledge, and task 2 elicited exemplary metalinguistic knowledge, while tasks 3 and 4 demanded formal use and communicative use of the 15 categories, respectively. The papers were then sorted into two groups according to the students' total grade on Tasks 1 and 2. The papers which scored higher on Task 1 represented the descriptive metalinguistic group, and those which scored higher on Task 2. the exemplary metalinguistic group, the results of these two groups were compared along with both the other two tasks. A prototypical application of tasks 1 and 2 revealed the neutrality of gender with regard to metalinguistic know ledge acquisition of either f\pe. It was found that Jordanian 10th grades are aware of a considerable amount of metalinguistic knowledge of both r>pes, with exemplary knowledge being more substantial than descriptive knowledge. It was also found that the exemplary group was significantly more successful at using the categories both formally and situationally than the descriptive group. Both groups, however, were more successful at the formal use than the communicative use of the categories. Moreover, although metalinguistic knowledge in its own right cannot lead to acquisition in the absence of using comprehensible input in communicative activities, the results of the study manifested significant positive correlations, which suggests a facilitative role for metalinguistic know ledge in the enhancement of language learning. Finally, the variable acquisitional levels of the target categories in the given formal and situational contexts imply their disparate accessibility to learners. The discrepancies in acquisition were ascribed to the type and quality of instruction as well as the amount of exposure to and complexity of the respective category. The studv concluded with some instruction-related recommendations. |
Language | en |
Publisher | Qatar University |
Subject | English Language اللغة الأنجليزية |
Alternative Title | المعرفة القواعدية وعلاقتها بالكفاية البنيوية الوظيفية باللغة الإنجليزية : دراسة حالة طلبة مرحلة التعليم الأساسي في الأردن |
Type | Article |
Pagination | 9-33 |
Issue Number | 14 |
Volume Number | 7 |
Alternative Abstract | هدفت هذه الدراسة الى تقييم مستوى المعرفة القواعدية Metalinguistic Knowledge المتكونة لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في الأردن. والمتعلقة بخمسة عشر نمطا لغويا مختارا من منهاجهم في اللغة الإنجليزية وذلك خلال (1) تعريفها. و(2) الأمثلة الدالة عليها. كما هدفت للكشف عن أثر هذه المعرفة القواعدية على مقدرة الطلبة في استخدام هذه الأنماط الخمسة عشر في سياقات لغوية- بنيوية وموقفيه اتصالية. وكذلك عرجت الدراسة على موضوع قابلية وصول accessibility هذه الأنماط لملكات الطلبة التعلمية تكونت عينة الدراسة الحالية من 233 طالبا وطالبة تم اختبار معرفتهم بقواعد واستخدام الأنماط الخمسة عشر في أربع مهام متوازية. اشتمل كل منها على 15 فقرة. بحيث تطلبت المهمة الأولى تحديد تعريف النمط اللغوي موضوع الدراسة. والمهمة الثانية تحديد مثال لذلك النمط. والثالثة استخدام مثال له في سياق بنيوي. والرابعة استخدام النمط نفسه في موقف اتصالي معين. وبعد استخراج علامات الطلبة في المهمتين الأولى والثانية فقط. تم تصنيف الأوراق إلى مجموعتين وفق أعلى علامة للطالب نفسه في المهمتين: فاعتبر الطلبة الذين حصلوا على علامة أعلى في المهمة الأولى مجموعة التعريف. والذين حصلوا على علامة أعلى في المهمة الثانية مجموعة الأمثلة. وبعد ذلك تمت مقارنة نتائج هاتين المجموعتين في كل من المهمتين السابقتين مع نتائجهما الموازية لهما في المهمتين الثالثة والرابعة . لقد أظهر تطبيق سابق للمهمتين الأولى والثانية عدم وجود دور يذكر لعامل الجنس في اكتساب المعرفة القواعدية. ولذك تم استبعاد هذا العامل من متغيرات هذه الدراسة. كشفت الدراسة أن طلبة العاشر الأساسي في الأردن يمتلكون معرفة لا بأس بها بقواعد اللغة الإنجليزية. ولكن معرفتهم بها من خلال الأمثلة كانت أفضل منها من خلال التعريف. وأظهرت النتائج كذلك أن مجموعة الأمثلة كانت أكثر نجاحا من مجموعة التعريف في أدائها على مهمتي التركيب البنيوي والمواقف التواصلية من ناحية أخرى، أظهرت النتائج وجود ارتباط ايجابي ودال بين المعرفة القواعدية من كلا النوعين بالأنماط السابقة وبين مقدرة الطلبة على استخدام تلك الأنماط بنيويا وتخاطبيا . ورغم أن الارتباط الإحصائي بين المعرفة القواعدية بالأنماط موضوع الدراسة وبين اكتساب القدرة على استخدام هذه الأنماط لا يرتب علاقة سببية بينهما. إلا أن الارتباط الإيجابي في هذه الدراسة يشير إلى وجود دور ايجابي للمعرفة القواعدية من شأنه تسهيل عملية تعلم اللغة الأجنبية كما تبين من تحليل النتائج أن الأنماط التي هي موضوع الدراسة تتباين في درجة قابليتها للوصول لأذهان الطلبة. الأمر الذي يمكن أن يعزى فيما يمكن أن يعزى إليه - الى نوع الخبرة التعليمية التي تعرضوا لها وطبيعتها. والى مقدار التعرض للأنماط المذكورة ومدته. ودرجة صعوبة النمط البنيوي وانتهت الدراسة إلى عدد من التوصيات ذات العلاقة |
Author | محمد, حسين عبد الفتاح |