خدمة المعلومات الإلكترونية في مكتبة جامعة قطر: المستفيدون ونوع المصادر الإلكترونية
Abstract
The paper deals with Electronic Information Services submitted by Qatar University Library (Women's college) for 1/6/1999 -30/6/2000, it covers the/allowing:
- Type of the Electronic references used.
- Number & Type of users to be served.
- Most used references.
- Improving the Service.
- Other Organizing matters.
The Paper Concentrates on analwng the Department's Users Lists which detailed the following: (Users, the Departments they belong to, and the type of the resouces used). A questionnaire was designed in order to get to know the suitability of the search request with the retrieved materials, the most useful Departments/ Coleges, and ways to identify and expand use. The paper tested two hypotheses using the Chi square in order to check the differences in usability and relations of researches with regard to semesters. تغطي الدراسة مصادر المعلومات الالية المتوفرة في قسم خدمة المعلومات /مكتبة جامعة قطر (بنات ) منذ 1/6/1999 وحتى 30/6/2000، حيث تشتمل الدراسة تعريف بالخدمة من خلال :
- عدد المستفيدين .
- تحديد المصادر الإلكترونية المستخدمة .
- المصادر اكثر استخداما .
- نوع المستفيدين .
- تحسين الخدمة .
- نواحي تنظيمية أخرى .
ركزت الدراسة على تحليل سجلات القسم الخاصة بالمستفيدين والمؤشر فيها أسماء المستفيدين ، والأقسام التابعين لها ، ونوع المصادر الإلكترونية المستخدمة ، كما ركزت الدراسة على تصميم استبيان لغرض التعرف على مدى ملائمة طلب البحث مع ما تم استرجاعه ، وكذلك معرفة أكثر الجهات استفادة، وسبل تعريف وتوسيع الاستفادة منها والتعريف بها . ولاختبار الفرضيتان المتعلقتان بعدم الاختلاف في المعنوية بين المصادر الإلكترونية الثلاث كونها أكثر تمثيلا في العلوم الصرفة عنها في العلوم الاجتماعية، والاستخدام كونه يرتبط بالفصول الدراسية، فقد تم الاعتماد على مربع كاي لتطبيقه على البيا نات المجمعة .