Show simple item record

Authorجودت احمد سعادة
Authorغازي جمال توفيق خليفة
Available date2009-11-25T13:51:14Z
Publication Date1985
Publication NameBulletin of the Faculty of Education
CitationBulletin of the Faculty of Education, 1985, No. 4, Pages 229-279.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9204
Abstractهدفت الدراسة إلى الإجابة عن السؤالين الآتيين: 1- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية (oc = ه.،.) بين اتجاهات المعلمين نحو أهمية الدراسات الاجتماعية، ترجع إلى عامل الجنس ؟ 2- هل توجد فروق ذات دالة احصائية (oc = ه.،.) بين اتجاهات المعلمين نحو أهمية الدراسات الاجتماعية، ترجع إلى عامل الخبرة التعليمية ؟ واقتصرت عينة الدراسة على (151) من معلمي ومعلمات الدراسات الاجتماعية في سبع مكاتب تعليمية تابعة لدائرة التربية والتعليم في محافظة أربد. وجرى اختيار العينة بالطريقة العشوائية البسيطة. ونظرا لأن عدد المعلمات اللواتي تبلغ خبرتهن 10 سنوات فأكثر هو تسع فقط، فقد تم اختيار أعداد متساوية لها في كل خلية، وذلك حسب الجنس وسنوات الخبرة بالطريقة العشوائية البسيطة. واستخدم في هذه الدراسة أداة قياس اأم نحو الدراسات الاجتماعية التي طورها (جودت أحمد سعادة) عام 1983 والتي شملت (14) جانبا ممن جوانب الدراسات الاجتماعية و (142) فقرة، ثم اختيار اثنين منها فقط لأغراض هذه الدراسة وهما: الأهمية العامة والأهمية الخاصة للدراسات الاجتماعية وبفقرات بلغ عددها (30). وتم جمع البيانات الإحصائية وتبويبها في جداول تكرارية وتوزيعها في مضلعات بيانية تكرارية. كما استخدم تحليل التباين الثنائي (3*2) للمقارنة بين جنس المعلمين وخبرتهم. وقد أدى ذلك إلى قبول فرضيات الدراسة الست جميعها. فقد أظهرت قيمة (ف) المحسوبة، عدم وجود فروق ذات دالة إحصائية (oc = ه.،.) بين متوسطات المعلمين ( ذكورا أو اناثا ) حسب مستويات الخبرة الثلاثة المحددة بأقل من 5 سنوات، من 5- 9 سنوات، 10 سنوات فاكثر( في اتجاهاتهم نحو الأهمية العامة أو الأهمية الخاصة للدراسات الاجتماعية. وأظهرت النتائج أيضا، عدم وجود أثر للتفاعل ذي دلالة إحصائية (oc = ه.،.) بين جنس المعلمين وخبرتهم على اتجاهاتهم نحو الأهمية العامة للدراسات الاجتماعية والأهمية الخاصة لها. ويبدو من النتائج أن درجة تقدير المعلمين والمعلمات وتقبلهم للدراسات الاجتماعية واحدة، مما قد يشير إلى أن العوامل التي عملت على تشكيل تلك التقديرات أو الاتجاهات نحو الأهمية العامة أو الأهمية الخاصة للدراسات الاجتماعية هي نفسها عند الجنسين. أما بالنسبة لأثر الخبرة، فقد يعزى عدم وجود الفروق بين المعلمين والمعلمات حسب سنوات خبرتهم، إلى ضعف برامج تطوير الاتجاهات عند المعلمين، أو إلى العدد القليل لحصص الدراسات ااجتماعية في الجدول الدراسي الاسبوعي، أو إلى ضعف خلفية المعلمين المعرفية بالنسبة للدراسات الاجتماعية، أو إلى هذه الأمور مجتمعة. ويوصي الباحثان بأجراء دراسة تبين أثر وضوح مفهوم الدراسات الاجتماعية لدي المعلمين على اتجاهاتهم نحوه، وأجراء دراسة أخرى حول النظرة الترتيبية للدراسات الاجتماعية بين مباحث المنهج المدرسي المختلفة عند المعلمين والمديرين والآباء والطلبة.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم
Education
الدراسات الاجتماعية
المعلمين -- تدريب.
التدريس (مهنة)
Titleأثر الجنس والخبرة التعليمية على اتجاهات المعلمين الاردنيين نحو أهمية الدراسات الاجتماعية : دراسة تجريبية
TypeArticle
Pagination229-279
Issue Number4
Alternative AbstractThe Effect of Sex and Teaching Experience on Jordanian Teachers’ Attitudes Toward the Importance of Social Studies (An Experimental Study) The purpose of the study was to answer the two following questions: 1. Are there statistically significant differences (oc = 0.05) between teachers’ attitudes toward the importance of social studies, due to the sex factor? 2. Are there statistically significant differences (oc = 0.05) between teachers’ attitudes toward the importance of social studies, due to the teaching experience factor? A sample of (151) social studies teachers was randomly selected from seven educational offices in Irbid Educational District. Since there were only nine female teachers in the sample who have ten or more years as teaching experiences, equal numbers were randomly selected in each cell, according to teachers sex and their teaching experiences. The instrument that has been used in this study, was developed by Sa’adeh in 1983, in order to measure attitudes toward the social studies. The instrument of measurement consisted of (14) different aspects of the social studies, and (142) items. Only two aspects have been chosen for the purposes of the study, with (30) items. The two aspects were: (1) The general importance of the social studies, and (2) The special importance of the social studies. The instrument has been distributed to a jury of (23) persons, who were specialized in education and social studies. The researchers collected and tabulated the data. Two-Way Analysis of Variance (2x3) was used to compare sex and experience of teachers. All hypotheses of the study have been accepted. The calculated “F’ ratio indicated that there were no statistically significant differences (« = 0.05) between teachers (male and female) according to the three levels of experiences (less than 5 years, 5-9 years, and 10 years or more) on their attitudes toward general and special importance of the social studies. It was also found that there was no statistically significant interaction (<*■ = 0.05) between sex and teaching experience of teachers, on their attitudes toward general and special importance of the social studies. The statistical results indicated that attitudes of teachers toward social studies were similar, which means that factors influencing the formation of teachers attitudes were the same. The statistical results also indicated that there were no significant differences between male and female teachers according to their teaching experiences. Those results were due to the number of classroom time alloted to the social studies in the school schedule, or to the weakness of teachers background toward the social studies concept. So, the two researchers recommended conducting other studies that investigate the effect of the social studies concept on teacher attitudes, and the rank of the social studies compared with other fields of the school curriculum.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record