Show simple item record

Authorعفاف عبد الغفور حميد
Available date2009-11-25T13:59:59Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of College of Sharia & Islamic Studies
CitationJournal of College of Sharia & Islamic Studies, 2007, Vol. 25, Pages 163-232.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9584
Abstractتوجه الخطاب الإسلامي في أصله الأول (القرآن) للرجال والنساء على حد سواء، ومن هنا تأتي مسؤولية المرأة لتلقي لخطاب السماوي الذي يشعرها بالتكاليف الفردية كالرجل في التعلم والحفظ والمذاكرة والفهم، فكلاهما متساويان في الواجب الشرعي، وفي العمل والدعوة ومن ثم الجزاء، ولذا شاركت المرأة منذ اللحظة الأولى لبعثة النبي صلى الله عليه وسلم في تحمل هذه الأمانة وتبليغها وفي مقدمتهن أمهات المؤمنين رضي الله عنهن. وما عرف من جهود المرأة في الكتابة والتأليف في مجلي التفسير قليل جدا، ولم يفرد القدماء كتاباً خاصة لتلك الجهود، وسجلت ذلك روايات متناثرة في كتب التراجم وغيرها، تشير إلى قلة اشتراك النساء في التأليف لكنه لا يلغي وجوده، فجاء هذا البحث للكشف عن جهود المرأة في التفسير حديثاً بتمهيد وثلاثة مباحث بعد المقدمة كما يأتي: التمهيد عن جهود المرأة في التفسير في الصور الأولى وخاصة عاثشة رضي الله عنها. والمبحث الأول عن جهود د. عائشة عبد الرحمن، ومنهجها في التفسير البياني. والثانى عن جهود الداعية زينب الغزالي الجبيلي ونظراتها في القرآن. والثالث عن جهود الباحثة حنان لحام وما استنبطته من هدايات في التفسير، ثم تقييم تلك الجهود المقتصرة على التفسير الموضوعي والانتقائي لبعض السور القرآنية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالقرآن والعلم
Titleمن جهود المرأة في تفسير القرآن الكريم في العصر الحديث
TypeArticle
Pagination163-232
Volume Number25
Alternative AbstractThe holy Quran calls unto men and women equally as women ought to carry the responsibility of conveying the message of Allah as men do. This comes through learning, memorization, studying and comprehending. Men and women are alike in religious duties, work, preaching Islam and consequently in rewards. Therefore, since the upcoming of Islam, women have contributed in carrying this responsibility or 'amana' as it was initiated by the mothers of believers 'Omahat Al-Mu'mineen', At present, what we have of women works such as writing and authoring at the field of Interpretation is countable. The previous scholars did not dedicate a single book about women efforts in Quran interpretation. That was recorded in various scattered narrations at the books of translations and others. This implies that women have at least little contributions but certainly not absent. Therefore, this paper explores and identifies women efforts in interpreting Quran in Three parts subsequent to the Introduction and Preface as fellows: Preface: Women interpretations in the early eras, particularly Aisha (RA). Part One: The efforts of Dr. Aisha Abdul Rahman and her methodology in Al-tafseer Al-Bayani. Part Two: The efforts of Zainab Al-Ghazali Al-jubeeli, as a preacher and her perspectives of the holy Quran. Part Three: The efforts of the researcher Hanan Laham and her findings from her work 'Hidayat fi altafseer'. This is in addition to an evaluation of some of the subjective and selective Surahs from the Quran.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record