عرض بسيط للتسجيلة

المرشدخليل, لؤي
المؤلفالهواري, لبابة أمين
تاريخ الإتاحة2022-08-18T04:54:39Z
تاريخ النشر2022-06
معرّف المصادر الموحدhttp://hdl.handle.net/10576/33183
الملخصالأصل في الحكاية_ أي حكاية_ أن تتوسع وتنمو تبعًا لمرجعيّتين أو قانونين حاكمين: مرجعية تتعلق بالحكاية نفسها، بِعدِّها بنيةً مستقلة، لها قوانينها الداخلية التي تضبطها وتنظم حركتها، ومرجعية أخرى تتعلق بالحاكي/السارد الذي يحاول أن يدير الحكاية نحو إرادته ومقاصده؛ فوجود الحكاية مرهون دائمًا إلى هاتين القوتين؛ قد تجبر الحكاية حاكيها على اتباعها مرغمًا، وقد يلوي عنقها فتنقاد إلى قوانينه، وربما ناست بين شيء من هذا وشيء من ذاك. وتختلف الثقافات عادةً في طرائق نمو حكاياتها وتوسعها؛ وطرائق سردِها حكاياتِها؛ وقد انشغل كثير من الدارسين في البحث عن تلك الطرائق التي تضبط حركة الحكاية وآليات سردها، وحاولوا أن يقعدوا لها ويضبطوها ضمن أنظمة محددة، فتحدثوا عن الحكاية التي تتضمن حكاية واحدة، وتحدثوا عن الحكاية الإطار التي تتفرع إلى حكايات فرعية صغيرة، وأنشؤوا لذلك مصطلحات تضبط هذه المفاهيم، غير أن أسرار الحكاية وطرائق تناميها وآلياتها السردية لا تزال تخفي أكثر مما أظهرت حتى الآن، ولا تزال تعد بالكثير. تحاول هذه الدراسة أن تتتبع المفاهيم الدالة على توسع الحكاية بأشكاله المختلفة، وفي سبيل ذلك رأت أن مصطلح (التنامي الحكائي) أقدرها في التعبير عن المفهوم المراد؛ لأنه غير مقيّد بشكل واحد من أشكال الاتساع؛ كمصطلح (التوالد) أو مصطلح (التضمين)؛ ولا يلتبس بدلالات حافّة تدفع به نحو حقول معرفية أخرى؛ مثل: مصطلحي (التوالد والتناسل) القريبين من الحقل البيولوجي. كما أن حدود مصطلح (التنامي) الدلالية قادرة على استيعاب أشكال متنوعة من الاتساع، لا تحتملها المصطلحات الأخرى. ولكي تختبر الدراسة ذلك وتثبته رأت أن تعتمد نص (حكايات السندباد) دون غيرها؛ لما تتضمنه هذه الحكايات من أساليب حكائية متنوعة كفيلة بإظهار أنواع مختلفة من التنامي، يجعلها ذات خصوصية حكائية داخل ألف ليلة وليلة نفسها. وبذلك تشكل الدراسة تحدّيًا بحثيًّا من جهتين: التحدي الأول تحد تقني منهجي يتعلق بقدرة مفهوم (التنامي) على استيعاب أشكال التوسع الحكائي المختلفة، والتحدي الآخر علمي معرفي هو التثبت من فرضية استقلال حكايات السندباد ببنية متمايزة.
اللغةar
الموضوعالتنامي الكمي
التنامي الكيفي
حكايات السندباد
المصطلحات الحافة
العنوانالتنامي الحكائي في حكايات السندباد
النوعMaster Thesis
الملخص البديلThe origin of the tale - any tale - is that it expands and grows according to two references or two governing laws: a reference to the tale itself, considering it as an independent structure, where it has its own internal laws that control and regulate its movement, and another reference related to the narrator who tries to manage the tale towards his will and purposes; therefore the existence of the tale is always dependent on these two forces. The tale may compel its narrator to follow it, or he may twist its neck to follow his own laws, while both manners could get together into a tale. Cultures usually differ in the ways their stories grow and expand; and ways of telling their stories; Many researchers have been busy looking for those methods that control the movement of the tale and the mechanisms of its narration, and they tried to sit and control it within specific systems, so they talked about the tale that includes a tale, and they talked about the framing tale that branches into small sub-tales, thereafter they created terminologies that cover these concepts. However, the secrets of the story, its development methods and its narrative mechanisms are still hidden more than it has been revealed so .far, and it still promises a lot This study attempts to follow the concepts leading the expansion of the story in its various forms; therefore, the term (narrative growth) been seen as the most capable form to express the desired concept. Because it is not constrained by one form of breadth: as the term (breeding) or the term (embedding). Also, it should not be confused with terms may get towards other fields of knowledge; for example, the term (birthing) that are close to the biological field. Also, the semantic limits of the term (growth) can accommodate various forms of breadth, while other terms cannot. In order for the study to test and prove this, it is decided to adopt specifically the text of (The Stories of Sinbad); as the tale includes various narration methods, it would be eligible to present the various types of growth. Therefore, it was the chosen one within Thousands and One Nights for its narration uniqueness. Consequently, the research is facing challenges from two sides: the first challenge is a methodological technical challenge related to the ability of the concept (development) to accommodate different forms of narrative expansion, and the other scientific and cognitive challenge is to verify the hypothesis of the independence of Sinbad’s tales with a unique structure.
التخصصاللغة العربية وآدابها


الملفات في هذه التسجيلة

Thumbnail

هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية

عرض بسيط للتسجيلة