Show simple item record

Advisorسرحان, هيثم
Authorالمسلماني, عذبة خالد أحمد
Available date2024-02-04T04:41:01Z
Publication Date2024-01
URIhttp://hdl.handle.net/10576/51485
Abstractتصدر هذه الدراسة عن تصوّر يرى أن الخطاب الرحلي يمثل بنية ثقافية متعددة المعارف تستدعي تقديم تصور معرفي يدرج السرد ضمن أنساق الثقافة والمتخيل، ويكشف ارتباطاته ببنيات القوة والرغبة؛ يتحرر السرد على إثره من كونه تمظهرا خارجيًا للخطاب، ليصبح عالمًا متخيلا يعكس صور الذات في ارتباطها بالماضي، وتتشكل فيه التصورات والافتراضات التي تستدعي فهم الحاضر للماضي من جهة وتعزز من فرص استيعاب المستقبل وتأويله من جهة أخرى. ومن ثم، يتمركز خطاب الرحلة، بوصفه ضربًا من السرديات الكبرى في الوعي الثقافي الجمعي، كما أنه خطاب يقاوم السردية القائمة على تنميط صورة الشعوب وقولبتها. وبعبارة أخرى، فإن الدراسة تروم تأكيد أن التمثلات في النص الرحلي تصاغ في فضاء مزدوج ينهض على التألف والاتفاق حينا، وعلى التناقض والاختلاف حينا آخر. ويُفضي هذا الفضاء المزدوج عن فضاء ثالث آخر يفتح آفاقا رحبة نحو الهوية الثقافية، تفصح عن التغييرات والتحولات التي قد تطرأ على التصورات والرؤى التي يُنشِئُها كل شعب عن الآخر . انطلاقا من ذلك، اعتمدت الدراسة على مقاربة رحلتين سفاريتين مقاربة نقدية من منظور نظرية ما بعد الاستعمار وهما : رحلة الوزير في افتكاك الأسير 1690م - 1691م) و (الرحلة الأندلسية (1887م)، وتحليلهما وفق تصور قائم على الكشف عن تقاطع الخطاب الرحلي والسرديات الكبرى في ضوء نظرية ما بعد الاستعمار .
Languagear
Subjectأدب الرحلة ما بعد الاستعمار
الدارسات الثقافية
السرديات الكبرى
الأندلس
الغساني والورداني
Titleالخطاب السردي في رحلتي "الغساني والورداني": مقاربة نقدية في ضوء نظرية ما بعد الاستعمار
Alternative TitleThe Narrative Discourse in the journeys of Al-Ghassani and AlWardani: A critical approach in light of post-colonial theory
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThis study is based on a perception that travel discourse represents a multicultural and multi-knowledged structure that calls for a cognitive conception that integrates the narrative into the cultural and imaginary patterns, reveals its links to the structures of power and desire; after which it is free from an external manifestation of the discourse, to become a fantasy world that reflects the self-image of the past, shapes perceptions, and assumptions that call for an understanding of the past by the present on the one hand and enhances opportunities for understanding and interpretation of the future on the other hand. Thus, the travel discourse, as one of the great narratives, is concentrated in the collective cultural consciousness and resists the narrative based on the stereotyping and stereotyping of peoples. In other words, the study aims to emphasize that the representativeness of the travel text is formulated in a dual space based on occasional harmony and agreement, as well as contrast and variation. However, it reveals a third space of expression that opens up great prospects for cultural identity and reveals changes and changes in perceptions and visions that each people create from others. From this point of view, the study drew on the approach of two travel text, a critical approach from the perspective of post-colonial theory: (Rehlat Al-Wazeir Fi Eftekak Al-Aseir 1690-1691) and (Al-Rehla Al-Andalusia 1887) and analyze them based on a perception of the intersection of travel .discourse and great narratives in light of post-colonial theory
Departmentاللغة العربية وآدابها


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record