Show simple item record

AuthorAl Khulaifi, Sabika Youssuf [سبيكة يوسف الخليفي]
Available date2009-11-25T13:12:15Z
Publication Date2000
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 17, Pages 13-43.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8191
Abstractتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين مهارات التعلم والدافع المعرفي والتحصيل الدراسي، وتكونت العينة من (302) طالبة من طالبات التخصصات العلمية والأدبية بكلية التربية بجامعة قطر، طبقت الباحثة عليهن قائمة مهارات التعلم والاستذكار من إعداد سليمان الخضري الشيخ وأنور رياض عبد الرحيم واختبار الدافع المعرفي من إعداد حمدي الفرماوي وحصلت على المعدل الأكاديمي للطالبات من إدارة القبول والتسجيل بجامعة قطر، وكانت هناك علاقة دالة وموجبة بين التحصيل الدراسي وبين مهارة انتقاء الأفكار الأساسية وطرق العمل بالنسبة لعينة التخصصات العلمية، وعلاقة دالة وموجبة بين التحصيل الدراسي وانتقاء الأفكار الأساسية بالنسبة لعينة التخصصات الأدبية، وكذلك هناك عرقات دالة وموجبة بين الدافع الصرفي ومكوناته الأربعة وبين التحصيل الدراسي لدى العينة الكلية وأوضحت التحليلات الإحصائية أن معالجة المعلومات وطرق العمل هما المتغيران الوحيدان من بين مهارات التعلم الأخرى اللذان يمكن أن يسهما في المعدل الأكاديمي بالنسبة للعينة الكلية، بينما كانت مهارة طرق العمل ومعالجة المعلومات وتنظيم الوقت هي التي لها إسهام في المعدل الأكاديمي بالنسبة لعينة التخصصات الأدبية.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPsychology
علم النفس
Titleعلاقة مهارات التعلم والدافع المعرفي بالتحصيل الدراسي لدى عينة من طالبات كلية التربية بجامعة قطر
Alternative TitleThe examination of academic achievement as it relates to cognitive motivation and study skills among Qatar University female students
TypeArticle
Pagination13-43
Issue Number17
Volume Number9
Alternative AbstractThis study aimed at examining academic achievement as it relates to cognitive motivation and study skills. Two instruments were used in this study: the Study Skills Inventory and the Cognitive Motivation Scale. GP A was used as an index and measure of academic achievement. The sample of this study consisted of 302 university female, science and literature/humanity, Qatari students. The result of this study indicates that there were positive significant relationships between academic achievement with only two of the 14 study skills: Selecting Essential Ideas and Work Methods for science female students. Furthermore, there was a positive significant relationship between academic achievement and Selecting Essential Ideas for literature female students. Moreover, there were positive significant relationships between academic achievement with the four components cognitive motivation. Multiple regression analysis showed that only two study skills (i.e., Information Manipulation and Work Methods) were significantly predictive of academic achievement for the overall sample. For literature female students, three study skills (i.e., Information Manipulation, Work Methods, and Time Organization) were significantly predictive of academic achievement.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record