Show simple item record

AuthorAdame, Mobarake M. [مبارك محمد أدم]
Available date2009-11-25T13:14:03Z
Publication Date2002
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2002, Vol. 11, No. 21, Pages 99-127.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8245
Abstractتحددت أهداف هذه الدراسة في التعرف على المجالات التي تدرك على أنها أكثر إسهاما في فعالية التدريس والأهمية النسبية للموضوعات الضمنية في تلك المجالات. باستخدام طريقتي الأحداث الهامة واستجلاء الأطر المرجعية للمفحوصين جمعت البيانات من جملة من طلبة التطبيق الميداني بقسم التربية البدنية بجامعة الملك سعود بالرياض. الفصل الثاني 1420- 1421 هجرية. أشار التحليل إلى أن أفراد العينة يدركون،، تقديم المادة الدراسية،، و،، التنظيم والإدارة،، و،، التخطيط،، كمجالات تتضمن أهم الموضوعات التي تسهم في فعالية التدريس. غير أن كافة تلك الموضوعات ارتبطت بالأنشطة الرياضية فقط. كمادة دراسية للتربية البدنية. تدرك العينة تقويم التحصيل على أنه أقل أهمية وتتناقض مدركاتها عن استراتيجيات وطرق التدريس مع نتائج الأبحاث. مدركات العينة بصورة عامة فنية الطبيعة تظهر فيها بصمات برنامج الإعداد المهني وسليمة إلى حد ما. قدمت بعض المقترحات.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPhysical Education
التربية الرياضية
Titleالتدريس الفعال كما يدركه طلبة التطبيق الميداني بقسم التربية البدنية بجامعة الملك سعود
Alternative TitleEffective teaching as perceived by physical education student teachers.
TypeArticle
Alternative AbstractThe aims of this study were to identify the domains perceived to be critical for effective teaching and the priorities of related topics within the domains. Using critical incident and Q technique data was collected from a sample of physical education student teachers from king Sauid University at Riyadh. 2nd semester 2000. Results revealed that the sample perceive the presentation of lessons, organization and administration and planning as the most important domains with related topics that contribute to effective teaching. All topics were tied to sport activities only as the sole subject matter of physical education. Subjects perceive student assessment as less important and their perceptions of teaching strategies and methods contradict the conclusions of effective teaching research. The over all Perceptions were technical in nature and sound to some degree. Some recommendations were presented.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record