Show simple item record

Authorالغيث, جاسم حسن
Available date2018-09-05T09:36:33Z
Publication Date2018-05
Publication NameANSAQ Magazine مجلة أنساق
Citationالغيث، جاسم حسن . تجلّيات "رموز" تراث الخليج العربي في المسرح القطري المعاصر دراسة في مسرحية "مساء للموت"، مجلة أنساق، كلية الآداب والعلوم، 2018، المجلد 2، العدد 2، جامعة قطر، ص: 35 - 46
ISSN2520-713X
URIhttp://www.qu.edu.qa/conference/ansaq/magazine
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11015
Abstractتتعرض هذه الدراسة إلى آلية توظيف تراث الخليج العربي في فترة ما قبل النفط والحداثة في المسرح القطري المعاصر، من خلال دراسة العرض المسرحي وليس النص المسرحي. فهي تمثل قراءة لفضاءات المشهد المسرحي القطري بما يحويه من فنون أدائية تمثيلية ورقصات فولكلورية وسينوغرافيا، تتخذ من مناهج الفن المعاصر وتقنياته البشرية والتكنولوجية معادلا تشكيليا لها، وذلك وفق رؤية إخراجية لجيل أكاديمي صاعد مزج أصالة تراثه الخليجي بالمعاصرة. وعلى الرغم من أن المشهد المسرحي في هذا الاتجاه الفني غارق في تفاصيل البيئة الخليجية القديمة ومعاناة الإنسان الخليجي من ضنك الحياة وأهوال البحر في بحثه عن الرزق وصراع البقاء مع الطبيعة، فإنه يتقاطع في بنيته الدرامية وأنساقه الفكرية بواقع الإنسان الخليجي والعربي المعاصر. وتعد مسرحية «مساء للموت» للمخرج القطري علي الشرشني نموذجا يرى فيه الباحث مادة درامية خصبة للقراءة النقدية والتعرف على طبيعة التكوين الفني والدرامي لهذا الاتجاه الأكاديمي في المسرح القطري، والذي يتخذ من النظريات العلمية في الإخراج المسرحي وإعداد الممثل أساسا للتعبير عن موقفه النقدي ورؤيته للعالم وصراعات النزعات الإنسانية.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالتراث
الرمز
الأيقونة
الشاهد
الثقافة
تراث الخليج - المسرحية القطرية
البيئة الخليجية القديمة - معاناة الانسان الخليجي
Titleتجلّيات "رموز" تراث الخليج العربي في المسرح القطري المعاصر دراسة في مسرحية "مساء للموت"
Alternative TitleThe manifestations of Arabian Gulf heritage symbols In the contemporary Qatari theatre A study in «Masa’ lilmawt» ( Evening to die ) play
TypeArticle
Pagination35 - 46
Issue Number2
Volume Number2
Alternative AbstractThis study investigates a method to employ the heritage of the Arab Gulf within the period prior oil and the modernism at the contemporary Qatari theatre, through studying the theatre show not the text. It represents a reading of the Qatari theatric scene spaces with its performance arts, folklore dances, and sonography that takes a forming equivalent from the contemporary art approaches with its human and technological techniques, according to a directorial view for an upcoming academic generation who blended the originality of its gulf heritage with the contemporary one. The play of "Masa' Lilmawt" (Evening to die) of the Qatari director "Ali Al Sharshani" is considered a model that the scholar sees it as a fertile and fruitful material for critic reading and identifying the nature of artistic and dramatic structure of this academic aspect in the Qatari theatre, which finds in the scientific theories at the theatric direction and actor preparation a foundation to express his critic position with his vision of the world and the human disputes clashes.
ESSN2520-7148
Authoralghaith, Jassem Hassan
SubjectHeritage
symbol
Icon
Index
culture
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record