تجلّيات "رموز" تراث الخليج العربي في المسرح القطري المعاصر دراسة في مسرحية "مساء للموت"
Author | الغيث, جاسم حسن |
Available date | 2018-09-05T09:36:33Z |
Publication Date | 2018-05 |
Publication Name | ANSAQ Magazine مجلة أنساق |
Citation | الغيث، جاسم حسن . تجلّيات "رموز" تراث الخليج العربي في المسرح القطري المعاصر دراسة في مسرحية "مساء للموت"، مجلة أنساق، كلية الآداب والعلوم، 2018، المجلد 2، العدد 2، جامعة قطر، ص: 35 - 46 |
ISSN | 2520-713X |
Abstract | تتعرض هذه الدراسة إلى آلية توظيف تراث الخليج العربي في فترة ما قبل النفط والحداثة في المسرح القطري المعاصر، من خلال دراسة العرض المسرحي وليس النص المسرحي. فهي تمثل قراءة لفضاءات المشهد المسرحي القطري بما يحويه من فنون أدائية تمثيلية ورقصات فولكلورية وسينوغرافيا، تتخذ من مناهج الفن المعاصر وتقنياته البشرية والتكنولوجية معادلا تشكيليا لها، وذلك وفق رؤية إخراجية لجيل أكاديمي صاعد مزج أصالة تراثه الخليجي بالمعاصرة. وعلى الرغم من أن المشهد المسرحي في هذا الاتجاه الفني غارق في تفاصيل البيئة الخليجية القديمة ومعاناة الإنسان الخليجي من ضنك الحياة وأهوال البحر في بحثه عن الرزق وصراع البقاء مع الطبيعة، فإنه يتقاطع في بنيته الدرامية وأنساقه الفكرية بواقع الإنسان الخليجي والعربي المعاصر. وتعد مسرحية «مساء للموت» للمخرج القطري علي الشرشني نموذجا يرى فيه الباحث مادة درامية خصبة للقراءة النقدية والتعرف على طبيعة التكوين الفني والدرامي لهذا الاتجاه الأكاديمي في المسرح القطري، والذي يتخذ من النظريات العلمية في الإخراج المسرحي وإعداد الممثل أساسا للتعبير عن موقفه النقدي ورؤيته للعالم وصراعات النزعات الإنسانية. |
Language | ar |
Publisher | دار نشر جامعة قطر |
Subject | التراث الرمز الأيقونة الشاهد الثقافة تراث الخليج - المسرحية القطرية البيئة الخليجية القديمة - معاناة الانسان الخليجي |
Alternative Title | The manifestations of Arabian Gulf heritage symbols In the contemporary Qatari theatre A study in «Masa’ lilmawt» ( Evening to die ) play |
Type | Article |
Pagination | 35 - 46 |
Issue Number | 2 |
Volume Number | 2 |
Alternative Abstract | This study investigates a method to employ the heritage of the Arab Gulf within the period prior oil and the modernism at the contemporary Qatari theatre, through studying the theatre show not the text. It represents a reading of the Qatari theatric scene spaces with its performance arts, folklore dances, and sonography that takes a forming equivalent from the contemporary art approaches with its human and technological techniques, according to a directorial view for an upcoming academic generation who blended the originality of its gulf heritage with the contemporary one. The play of "Masa' Lilmawt" (Evening to die) of the Qatari director "Ali Al Sharshani" is considered a model that the scholar sees it as a fertile and fruitful material for critic reading and identifying the nature of artistic and dramatic structure of this academic aspect in the Qatari theatre, which finds in the scientific theories at the theatric direction and actor preparation a foundation to express his critic position with his vision of the world and the human disputes clashes. |
ESSN | 2520-7148 |
Author | alghaith, Jassem Hassan |
Subject | Heritage symbol Icon Index culture |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2018 - Volume 2 - Issue 2 [12 items ]