Show simple item record

Authorحيدوسي, عمر
Available date2019-08-28T07:53:35Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2019.0010
Citationحيدوسي, عمر، البحث المصطلحي في الدراسات القرآنية: أسسه المعرفية وإشكالاته المنهجية، مجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية، 2019، المجلد 1، العدد 1، دار نشر جامعة قطر، ص: 72-98.
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11750
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى بيان ماهيّة منهج الدراسة المصطلحية القرآنية وأهميته كرافد معرفي جديد ينهض بالبحث القرآني ويراكم جهوده التاريخية، من التحليلية إلى الموضوعية، ليفتح أفقًا جديدًا ينطلق من التعامل مع ألفاظ القرآن الكريم كمصطلحات لها سياجها اللغوي وشخصيتها المعنوية ودلالاتها السياقية الخاصة. وتؤسّس الدراسة لمنهجها من خلال ثلاث تجارب رائدة في العالم الإسلامي: المدرسة الهندية وإمامها عبد الحميد الفراهي، المدرسة الشامية وعميدها أحمد حسن فرحات والمدرسة المغاربية ورائدها الشاهد البوشيخي. هذه الأخيرة تقترح خمسة أركان للدراسة المصطلحية: الدراسة الإحصائية، المعجمية، النصية والمفهومية، وصولا إلى العرض المصطلحي، وما يحتويه من تعريفات وصفات وعلاقات وضمائم ومشتقات وقضايا. من هذا المنطلق، تحاول الدراسة أن تتبع أهم الأسس المعرفية للبحث المصطلحي القرآني، والتي تتمحور حول مرجعية تصوّرية ثلاثية: قرآنية المصدر، وعقلانية المنهج، وواقعية التطبيق. فالمصدرية القرآنية تمثّل الغاية الموجهة للبحث المصطلحي ومجاله النصي، والعقلانية المنهجية تستحضر بعدين أساسين: منهجية البحث القرآني التفسيري عامة، ومنهجية الدرس المصطلحي خاصة، في فضاء الدراسات الأدبية. أما الواقعية التطبيقية، فهي تعبّر عن مدى حضور الواقع وقضاياه في البحث المصطلحي، مما يضفي عليه الوظيفية والجدوى والفعالية العملية. من شأن هذه الأسس حسم لفيف من الإشكالات المنهجية التي تحيط بالبحث المصطلحي. يتقاطع فيها مع عموم الدراسات الإنسانية والإسلامية، ويختص ببعض الإشكالات المتعلقة بكونه درسًا قرآنيًا وتفسيريًا من جهة، ثم بكونه درسًا مصطلحيًا من جهة ثانية. هذا مجاليًا، أما محوريًا فإشكالات الدرس المصطلحي تؤول إلى مصدريته القرآنية، أو إلى عقلانيّته المنهجية، أو إلى واقعيته الميدانية. أي أنها متعلقة بالنص أو المنهج أو الواقع. هذه الإشكالات بقدر ما هي عوائق وكوابح، بقدر ما هي علامات نمو تحفّز الدراسات المصطلحية لتثبت كفاءتها وفعاليتها وأهليتها لتحمل أمانة النص وأداء رسالة المنهج وحلّ مشكلات الواقع المعاصر.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالمصطلح
المصطلح القرآني
البحث المصطلحي
الدراسات القرآنية
الدراسات المصطلحية
Titleالبحث المصطلحي في الدراسات القرآنية: أسسه المعرفية وإشكالاته المنهجية
Alternative TitleTerminological research in Quranic studies: scientific pillars and methodological problems
TypeArticle
Pagination72-98
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThe purpose of this study is to understand the methodology of Quranic terminological studies and explain its interpretative significance. It also analyzes the new knowledge of Quranic research and its historical efforts, from being an analytical to an objective study, while opening new horizons that stem from dealing with the words of the Holy Quran, not only as Arabic words, but also as concepts and terms with a contextual significance. This study is based on the historical experiences of three interpretative schools in the Islamic world: the Indian School and its Imam, Abdul Hamid Al-Farahi; the Shami School and its Dean, Ahmed Hassan Farhat; and the Maghrebian School and its pioneer, Shahid Al-Busheikhi. The latter proposes five pillars of the terminological study: the statistical study, the lexical study, the textual study, and the conceptual study, as well as the terminological presentation and its definitions, characteristics, relations, coordination, derivatives, and issues. From this point of view, this study attempts to follow the most important cognitive foundations of research in Quranic terminology, which revolves around a tripartite conceptual reference: the Quranic source, the rationality of the methodology, and the realism in practice. The Quranic source represents the objective directed by the conceptual research and its textual field. The methodological rationalism evokes two basic dimensions: the methodology of the Quranic research and the methodology of the conceptual lesson in Arabic and Western literature. For the applied realism, it expresses the extent to which reality and its issues are present in the conceptual research, which gives it functionality, feasibility, and practical effectiveness. These foundations will resolve the methodological issues of terminological research, which intersects with the general understanding of humanities and Islamic studies. In addition, it deals with problems related to the aspect of the terminological research itself, as a Quranic and theological lesson on the one hand and as a terminology lesson on the other hand. The pivotal problematic of the terminology study accrues to its Quranic source, its methodological rationalism, or its realism. Therefore, it is related to the text, the methodology, or the reality. As many obstacles and restraints as these problems are, they are also the signs of growth that stimulate the terminological studies to prove their efficiency, effectiveness, and eligibility to carry the textual integrity and the methodological performance, as well as to solve the problems of the contemporary reality.
ESSN2664-7877
AuthorHidoussi, Omar
SubjectTerm
Quranic terms
Terminological research
Quranic study
Terminological study
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record