Show simple item record

Authorالرويح, مشاري حمد
Available date2019-08-28T08:33:54Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2019.0011
Citationالرويح, مشاري حمد، التجسير المعرفي: الرؤية، المنطلقات والمسارات، مجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية، 2019، المجلد 1، العدد 1، دار نشر جامعة قطر، ص: 99-120.
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11751
Abstractسيطر التنظيم الأكاديمي التخصصي على إنتاج المعرفة لفترات طويلة خلال القرن العشرين، بحيث بدا وكأن كل مجتمع تخصصي قد استقر داخل الأطر الفكرية والمؤسسية التي تعرف تخصصه، باحثًا عن وناشرًا لمعرفة أكثر دقة وتفصيلًا حول مجال محدد من الواقع. إلا أن هذا الاهتمام بالمعرفة التخصصية الدقيقة نتج عنه فقر في التصور للظواهر الاجتماعية لا يسمح باعتبار غاياتها وطبيعتها الكلية. على الرغم من الاهتمام المتزايد بالتواصل المعرفي العابر للتخصصات العلمية لإعادة الترابط بين المعارف بما يقدم صورة أكثر اتزانًا للظواهر الاجتماعية تسمح باعتبار غاياتها وطبيعتها الكلية من جهة، وجزئياتها وعناصرها من جهة أخرى، خاصة في أدبيات الدراسات البينية (Interdisciplinary Studies) إلا أن هذه الأدبيات ما زالت تعاني من ارتباك وعدم وضوح في تحديد منطلقات وكيفية القيام بعملية التكامل بين رؤى تخصصية لتكوين فهم متكامل وشامل لظاهرة ما. تقترح هذه الدراسة مفهوم التجسير كإطار عام للتواصل المعرفي يتضمن عددًا من المنطلقات النقدية وتلك الخاصة بحل المشاكل (Problem Solving). تقدم بعد ذلك الدراسة، اعتمادًا على أدبيات الدراسات البينية، مساهمة حول كيفية التجسير بين التخصصات العلمية. ما ينتج عنه توضيح لثلاثة مسارات تجسيرية بين التخصصات العلمية: مسار التجسير الاستطلاعي، ومسار التجسير التوفيقي، ومسار التجسير المتجاوز للحدود التخصصية. تعتمد الدراسة في الوصول لهذه النتائج على مراجعة للافتراضات الفلسفية للعلوم الاجتماعية، مقترحة أرضية واقعية نقدية بدلًا من كل من الأساس الوضعي والأساس التأويلي اللذين يسيطران على تخصصات العلوم الاجتماعية.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالتجسير المعرفي
الرؤية
المنطلقات
المسارات
Titleالتجسير المعرفي: الرؤية، المنطلقات والمسارات
Alternative TitleKnowledge Bridging: Vision, Justifications, and Pathways
TypeArticle
Pagination99-120
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThe specialized academic regulation has dominated the production of scientific knowledge during a long period of the twentieth century. Specialized communities seemed to settle within their intellectual and institutional boundaries pursuing and publishing more specialized and detailed knowledge about their respective fields. However, the interest in accurate specialized knowledge engendered a poor perception of social phenomena, as it does not consider their comprehensive goals and nature. There is an increasing interest in interdisciplinary communications to reach a level of re-integration of knowledge allowing a more balanced approach to study and research social phenomena while taking into consideration their comprehensive goals and nature on the one hand, and their details and components on the other hand, especially in interdisciplinary studies. However, interdisciplinary studies seem to suffer from confusion and lack of clarity in defining the concepts and the know-how of the integration process between the visions of specialties to create an integrated and comprehensive understanding of a phenomenon. In this context, this study proposes the concept of bridging (tajseer) as a framework for knowledge communication that includes a number of critical benchmarks, especially those related to problem solving. The study also contributes to displaying the bridging between scientific disciplines, which results in three tracks: the bridging exploration track, the bridging synthetic track, and the transdisciplinary track. In order to reach these results, the study benefits from a revision of the philosophical assumptions of social sciences suggesting a critical realist foundation for such efforts as an alternative to the substantive and hermeneutical basis of social sciences.
ESSN2664-7877
AuthorAlruwaih, Meshari Hamad
SubjectKnowledge bridging
Vision
Benchmarks
Tracks
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record