Show simple item record

Authorالقسيم, محمد محمود
Available date2020-06-18T06:51:54Z
Publication Date2020
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2020.0025
Citationالقسيم م.م.، "تصورات الطلبة حول طبيعة العلم في جامعة السلطان قابوس"، مجلة العلوم التربوية، العدد 15، 2020
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/15069
Abstractهدفت الدراسة للكشف عن تصورات طلبة جامعة السلطان قابوس، حول طبيعة العلم، وفقًا لعدد من المتغيرات، وطبقت على 184 طالبًا وطالبة من ذوي التخصصات العلمية في كليتي العلوم والتربية. وذلك باستخدام مقياس مترجم، يتكون من 60 فقرة موزعة على 12 فكرة رئيسة، وللحكم على الأوساط الحسابية للمقياس، صنفت التصورات في ثلاثة مستويات: (منخفض، ومتوسط، ومرتفع). وأظهرت النتائج بأن التصورات جاءت متوافقة بدرجة (متوسطة) مع الرؤية الحديثة لطبيعة العلم، وبوسط حسابي بلغ (3.51)، وفق التدريج الخماسي لمقياس "ليكرت". كما تبين عدم وجود فروق في تصورات الطلبة حول طبيعة العلم تُعزى لمُتغيرَي: البرنامج والسنة الدراسية، بينما ظهر فرق لصالح ذوي التقدير (امتياز بمرتبة الشرف)، مقارنة مع ذوي التقدير (مقبول). وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بالمزيد من الاهتمام بتضمين طبيعة العلم في برامج إعداد المعلمين وكلية العلوم، من خلال مقررات خاصة، أو معالجتها بشكل أعمق، عبر ما يطرح من مقررات في برامجها.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectتصورات
معتقدات
فهم طبيعة العلم
إبستمولوجيا (نظرية المعرفة)
برامج إعداد المعلمين
معلمي العلوم
جامعة السلطان قابوس
Titleتصورات الطلبة حول طبيعة العلم في جامعة السلطان قابوس
Alternative TitleStudents’ Perceptions of the Nature of Science at Sultan Qaboos University
TypeArticle
Pagination145-173
Issue Number15
Volume Number15
Alternative AbstractThis study aimed at investigating students, perceptions of the nature of science at Sultan Qaboos University. Data were collected using a 12-theme scale consisting of 60 items, 184 students from colleges of education and science responded to the questionnaire. A scale of high, medium and low was used to determine the level of students’ perception, The results showed that the students’ perceptions were moderately compatible with the modern vision of the nature of science (M= 3.51), according to the five-point “Likert” scale. In addition, there were no significant differences in students’ perceptions about the nature of science regarding the type of program and the academic year. However, there was a significant difference with regard to the student’s academic level in favor to Honor students compared to those with the Pass level. The study recommended that more attention should be given to incorporate, the nature of science in Teacher Education Programs and in the College of Science by offering special courses, or enriching the offered courses in these programs.
ESSN672X-2706
AuthorAl-Gaseeem, Mohammad Mahmoud
SubjectPerceptions
Beliefs
Understanding the nature of science
Epistemology
Pre-service teachers education
Science teachers
Sultan Qaboos University


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record