Show simple item record

AuthorAlatas , Syed Farid
Available date2020-08-17T08:47:36Z
Publication Date2020
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
CitationAlatas S. F.,The Contemporary Significance of Ibn Khaldun for Decolonial Sociology: Methodological and Theoretical Dimensions, Tajseer, Volume 1, Issue 2, 202
ISSN2664-7869
URIhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2020.0025
URIhttp://hdl.handle.net/10576/15534
AbstractThis paper discusses the significance of Ibn Khaldun for the social sciences with reference to a number of methodological and theoretical dimensions. The discussion revolves around what I refer to as the levels of scholarship on Ibn Khaldun, which range from the meta-theoretical to the empirical and applied. It is claimed that in order for Ibn Khaldun to be taken seriously by the major disciplines in the social sciences, more work of a meta-theoretical and theoretical nature on his writings needs to be done. It is further argued that when considered in terms of all the levels of scholarship, Ibn Khaldun's work should be viewed as an exemplar for a modern social science that is rooted in Islamic tradition. The paper makes the case for Khaldunian sociology as an aborted tradition in the modern social sciences, introduces the levels of scholarship, and discusses the levels at which Khaldunian scholarship is more and less prominent. The paper also raises a methodological and theoretical issue in relation to Ibn Khaldun's work.
Languageen
Publisherدار نشر جامعة قطر
SubjectIbn Khaldun
Decolonial
Sociology
Method
Theory
TitleThe Contemporary Significance of Ibn Khaldun for Decolonial Sociology: Methodological and Theoretical Dimensions
Alternative Titleراهنية ابن خلدون في نزع الطابع الكولونيالي عن علم الاجتماع: الأبعاد المنهجية والنظرية
TypeArticle
Pagination75-98
Issue Number2
Volume Number1
Alternative Abstractتناقش هذه الورقة أهمية ابن خلدون في العلوم الاجتماعية من خلال عددٍ من الأبعاد المنهجية والنظرية، وتدور مناقشتها حول ما أعتبره مستويات البحث عن ابن خلدون. وتتراوح هذه الأخيرة من مستوى فوق نظري إلى مستوى إمبريقي وتطبيقي. أزعم أننا بحاجة إلى المزيد من الأبحاث الفوق نظرية والنظرية حول كتابات ابن خلدون إذا ما أردنا أن يُؤخَذ مُنجَزُه على محمل الجد في أهم تخصصات العلوم الاجتماعية، وأجادل بأن يؤخذ بالاعتبار كنموذج لعلم اجتماعي حديث مُتجذر في التقليد الإسلامي. تناقش هذه الورقة مستويات البحث عن ابن خلدون باعتباره إرثًا جرى إجهاضه في العلوم الاجتماعية الحديثة، وذلك ابتداءً من المستويات الأكثر أهمية إلى أقلها أهمية. كما تثير الورقة عددًا من القضايا المنهجية والنظرية ذات العلاقة بالمُنجز العلمي لابن خلدون.
ESSN2664-7877
Authorالعطاس، سيد فريد
Subjectابن خلدون
أهلنة
علم الاجتماع
المنهج
النظرية
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record