العلاقة بين التفسير بالرأي والهدايات
المؤلف | المجالي, محمد خازر |
تاريخ الإتاحة | 2020-09-16T08:25:47Z |
تاريخ النشر | 2020-02 |
اسم المنشور | قرآنيكا، مجلة عالمية لبحوث القرآن (QURANICA - International Journal of Quranic Research) |
الاقتباس | AL-MAJALI, Muhammad Khazir. al-‘Alāqah baina al-Tafsīr bi al-Ra’yi wa al-Hidāyāt. QURANICA - International Journal of Quranic Research, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 37-74, feb. 2020. ISSN 2590-4167. |
الرقم المعياري الدولي للكتاب | 2289-5396 |
المعرّف | (Special Issue 4) |
الملخص | يناقش هذا البحث طبيعة العلاقة بين التفسير بالرأي وموضوع هدايات القرآن، فلا شك أنّ مِن مقاصد إنزال القرآن تدبره: "كتاب أنزلناه إليك مبارك ليدّبّروا آياته، وليتذكر أولو الألباب"، وحين بيّن الله تعالى وظيفة النبي في بيان القرآن، أردف بالحث على التفكر فقال: "وأنزلنا إليك الذكر لتبيّن للناس ما نُزِّل إليهم، ولعلهم يتفكرون"، ونضيف إلى هذا ما جاء في آيتين من كتاب الله تحثان على التدبر، بل تستنكران الجمود والانغلاق عن تدبره، فقال الله تعالى: "أفلا يتدبرون القرآن، أم على قلوب أقفالها"، "أفلا يتدبرون القرآن، ولو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا"، وهناك الآية التي تكررت في سورة القمر: "ولقد يسرنا القرآن للذكر، فهل من مدّكر"، فالمسألة واضحة حينها في أهمية البحث عن معاني القرآن ولطائفه. إن أول وصف ورد في كتاب الله لهذا القرآن أنه هدى، قال تعالى: "ألم. ذلك الكتاب لا ريب فيه، هدى للمتقين"، والنص القرآني على نوعين من حيث الدلالة، إما واضحة مباشرة، وإما مكنوزة تنتظر العلماء للبحث والتنقيب عنها، فلا تنقضي عجائبه، ولا يشبع منه العلماء، ولا يخلق على كثرة الرد، ولا تنفد معانيه ولو كان مدادها البحر، ومن بعده سبعة أبحر. يرتبط التفسير بالرأي ارتباطا وثيقا بمصطلحي التدبر والتفكر الواردين بشأن القرآن كما جاء في النصوص، ومن هنا يهدف البحث إلى تجلية هذه العلاقة بين التفسير بالرأي وهدايات القرآن، استنباطا وتأطيرا وتحليلا. وفي سبيل ذلك لا بد من سلوك منهجيْ الاستنباط والتحليل، للوصول إلى الغاية المنشودة في ضبط العلاقة بين التفسير بالرأي والهدايات، وبذلك نحقق إضافة تثري النظرة إلى التفسير بالرأي على أنه أحد مفاتيح هذه الهدايات، وإنهاء النقاش حول مشروعية التفسير بالرأي المنضبط بالأصول والقواعد التي اجتمع عليها العلماء. |
اللغة | ar |
الناشر | مركز بحوث القرآن - جامعة ملايا، ماليزيا (Centre of Quranic Research (CQR), University of Malaya) |
الموضوع | التفسير بالرأي الهدايات التدبر التفكر أصول التفسير |
العنوان البديل | The Relation Between Opinion-Based Tafsir And Quranic Guidance |
العنوان البديل | al-‘Alāqah baina al-Tafsīr bi al-Ra’yi wa al-Hidāyāt |
النوع | Article |
الصفحات | 37-74 |
رقم العدد | 1 |
رقم المجلد | 12 |
الملخص البديل | This study discusses the nature of the relation between thought/opinion-based interpretation (tafsir) and the guidance of the Qur’an. Undoubtedly, mediation is one of the main goals of the Qur’an. Allah (SWT) says (كتاب أنزلناه إليك مبارك ليدّبّروا آياته، وليتذكر أولو الألباب) literally translated to “[This is] a blessed Book which We have revealed to you, [O Muhammad], that they might reflect upon its verses and that those of understanding would be reminded” (38:29). There are two verses in the Qur’an that strongly encourage and emphasize the extreme importance of contemplation i.e. Allah (SWT) says that (أفلا يتدبرون القرآن، أم على قلوب أقفالها) literally translated to “then do they not reflect upon the Qur'an, or are there locks upon [their] hearts?” (27:24) and (أفلا يتدبرون القرآن، ولو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا) literally translated to “then do they not reflect upon the Qur'an? If it had been from [any] other than Allah, they would have found within it much contradiction” (4:82). Allah (SWT) also says that (ولقد يسرنا القرآن للذكر، فهل من مدّكر) literally translated to “and We have certainly made the Qur'an easy for remembrance, so is there any who will remember?” (54:17). Furthermore, Allah (SWT) describes the Qur’an as (الٓمٓ - ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لَا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدًى لِّلۡمُتَّقِينَ) literally translated to “this is the Book about which there is no doubt, a guidance for those conscious of Allah” (2:2). In respect of inference, Quranic discourse consists of first direct/explicit inferences and indirect/implicit references, which require scholars to deeply investigate the multifaceted layers of meanings and interpretations. This shows the fact that Qur’an is tremendously full of miracles that scholars keep digging for and that Qur’anic meaning and interpretations are endlessly as abundant as seven or more seas. Thought/opinion-based interpretation is strongly related to the Quranic terminologies -meditation and contemplation. The aim of this study is to analytically and inductively draw the relation between thought/opinion-based interpretation and the guidance of the Qur’an. To analyse the collected data, the study adopts inductive analytical research method in order to answer the questions concerning the relation between thought/opinion-based interpretation approach and the guidance of the Qur’an. The significance of this study lies in the fact that thought/opinion interpretation is a key for the guidance of the Qur’an and that it may end up with debates regarding the credibility and acceptability of thought/opinion Tafsir complied with the rules of the majority of scholars. |
ESSN | 2590-4167 |
المؤلف | Al-Majali, Muhammad Khazir |
الموضوع | Opinion-Based Tafsir Guidance Meditation Contemplation |
الملفات في هذه التسجيلة
الملفات | الحجم | الصيغة | العرض |
---|---|---|---|
لا توجد ملفات لها صلة بهذه التسجيلة. |
هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية
-
القرآن والسنة [80 items ]