Show simple item record

Authorبسيوني, محروس محمد محروس
Authorعبد الهادي, زكريا محمد
Available date2020-11-18T06:21:13Z
Publication Date2020
Publication Nameمجلة العلوم الإسلامية الدولية
Citationبسيونى، محروس محمد محروس، و زكريا محمد عبدالهادي. "مستوى القراءة التثقيفية لدى طلاب جامعة قطر وعلاقتها بالهوية: دراسة تطبيقية." مجلة العلوم الإسلامية الدولية: جامعة المدينة العالمية - كلية العلوم الإسلامية مج4, ع1 (2020): 152 - 190.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/16991
URIhttp://ojs.mediu.edu.my/index.php/IISJ/article/view/2551
Abstractالقراءة التثقيفية هي سلم الرقي للأفراد وللمجتمعات. ويهدف البحث لبيان مستوى القراءة التثقيفية لدى طلاب جامعة قطر، لتحقيق التميز المعرفي والثقافي الذي تسعي له دولة قطر وفقاً لرؤية قطر 2030. وتمثلت مشكلة الدراسة في السؤال عن مستوى القراءة التثقيفية لدى طلاب جامعة قطر، وعلاقة ذلك بالهوية؟ وتمت الإجابة عليه من خلال دراسة تطبيقية باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، وباستخدام أداتين هما: الاستبيان والمقابلة، ومن نتائج الدراسة ضعف الدافعية لدى الطلاب للقراءة، ووجود انشغال بالمقررات الدراسية وتحصيل الدرجات على حساب القراءة التثقيفية، وبروز الدور السلبي لوسائل التواصل الاجتماعي في هدر أوقات الطلاب وشغلهم عن القراءة. وأن القراءة في الجانب الديني حظيت باهتمام كبير كاختيار أول لدى عينة الدراسة، وهذا مما يعزز الهوية ويقويها، لكن المجال التاريخي والذي يمثل جزءًا أصيلاً من هوية الفرد لم ينل القدر الكافي من الاهتمام لدى عينة الدراسة. وأوصت الدراسة بالتركيز في الجامعة على إيجاد حل علمي وعملي لعلاج ضعف الدافعية لدى الطلاب، وضرورة الربط بين المقررات الدراسية والقراءة التثقيفية، والحاجة إلى إعادة النظر في تكليفات المقررات -كحزمة متكاملة في الفصل الدراسي الواحد.
Languagear
Publisherجامعة المدينة العالمية - كلية العلوم الإسلامية
Subjectالقراءة الحرة
الهوية
جامعة قطر
طلبة الجامعات
القراءة التثقيفية
الهوية الثقافية
العولمة
Titleمستوى القراءة التثقيفية لدى طلاب جامعة قطر وعلاقتها بالهوية: دراسة تطبيقية
Alternative TitleQatar University Students Level of Free Reading and its Relationship to Identity: An Empirical Study
TypeArticle
Pagination152-190
Issue Number1
Volume Number4
Alternative AbstractFree reading is an essential feature of any progressive nation. This research aims to determine the level of free reading amongst Qatar University students, to achieve the knowledge and cultural excellence sought by the State of Qatar in accordance with its “Qatar Vision 2030”. The query of the study was “the level of free reading amongst Qatar University students, and its association with the identity?” this query was answered through an empirical study using descriptive analytical method, two tools were used: questionnaire and interview. The study results showed lack of motivation for students to read, and the existence of preoccupation with the curricula and achievement by attaining grades at the expense of free reading, the advent negative role of social media in consuming students’ time. In investigating what type if materials are popular for free reading, while religious materials came as the first choice among the study sample -which enhances and strengthens identity- reading in field of history, -which is as well an integral part of an individual's identity- did not receive enough attention by the study sample. The study recommends that Qatar University focus on finding a practical and scientific solution for the lack of motivation amongst students’, as well the need to link courses to free reading, and finally review courses assignments as an integrated package per semester.
ESSN2600-7096
Subjectfree reading
identity
Qatar university
dc.accessType Abstract Only


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record