Show simple item record

Authorزين الدين, صلاح
Authorالبطوش, حسام
Available date2021-01-18T06:18:54Z
Publication Date2017
Publication Nameمجلة كلية القانون الكويتية العالمية
Citationزين الدين، صلاح، البطوش، حسام. "معايير تقليد العلامة التجارية في الفقه القانوني وتطبيقات ذلك في القضاء الاردني." مجلة كلية القانون الكويتية العالمية: كلية القانون الكويتية العالمية مج5, ع20 (2017): 327- 353.
ISSN2410-2237
URIhttps://journal.kilaw.edu.kw/wp-content/uploads/2018/03/Standards-for-Trademark-Infringement-and-Counterfeiting.pdf
URIhttp://hdl.handle.net/10576/17326
Abstractيُعالج هذا البحث معايير تزوير أو تقليد العلامة التجارية في الفقه القانوني، وتطبيقات ذلك في القضاء الأردني. ويحتوي هذا البحث على مطلبين، المطلب الأول: يتناول تحديد معايير تزوير أو تقليد العلامة التجارية في الفقه القانوني والتي تتمثل في وجوب النظر إلى أوجه الشبه بين العلامتين، وليس أوجه الاختلاف، والتركيز على المظهر العام للعلامتين لا العناصر الجزئية، والأخذ بمعيار المستهلك العادي لا المستهلك الفطن ولا الغافل، ومعيار عدم النظر إلى العلامتين متجاورتين، بل الواحدة تلو الأخرى. فيما يعرض المطلب الثاني للتطبيقات القضائية الصادرة عن القضاء الأردني بشأن منازعات التزوير أو التقليد للعلامة التجارية، من أجل الوقوف على تَوجهاته، بشأن تقرير وجود تزوير أو تقليد للعلامة التجارية من عدمه. وينتهي البحث إلى عرض أهم النتائج والتوصيات.
Languagear
Publisherكلية القانون الكويتية العالمية
Subjectعلامة تجارية
علامة تجارية مشهورة
تزوير أو تقليد علامة تجارية
قانون العلامات التجارية الأردني
Titleمعايير تقليد العلامة التجارية في الفقه القانوني وتطبيقات ذلك في القضاء الاردني
Alternative TitleStandards for Trademark Infringement and Counterfeiting in the Jurisprudence and applications in the Jordanian judiciary
TypeArticle
Pagination327- 353
Issue Number20
Volume Number5
Alternative AbstractThis research deals with the criteria of trademark infringement and counterfeiting in the jurisprudence, and its applications in the Jordanian judiciary. This research consists of two sections. The first section deals with the definition of the criteria of trademark infringement and counterfeiting in the jurisprudence, namely considering the similarities between the two trademarks rather than the differences, focusing on the general appearance of the two trademarks rather than partial elements, adopting the criterion of the average consumer rather than the discerning or the inattentive consumer, and the criterion of not observing both trademarks side by side, but rather one after the other. The second section presents the judicial applications issued by the Jordanian judiciary on the disputes of trademark infringement and counterfeiting, in order to determine its directions, in regards to the report on whether a trademark infringement exists or not. The research concludes with presenting the most important findings and recommendations.
SubjectTrademark
famous trademark
trademark infringement and counterfeiting
Jordanian trademark law
dc.accessType Full Text


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record