Show simple item record

AuthorAl-Maadeed, Mariam
AuthorMarques, Miguel Athayde
Available date2021-03-09T10:24:00Z
Publication Date2020
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2020.0044
CitationAl-Maadeed, Marques, “The Contemporary Significance of Ibn Khaldun for Decolonial Sociology: Methodological and Theoretical Dimensions”, Tajseer, Volume 2, Issue 2, 2020
URIhttp://hdl.handle.net/10576/17883
AbstractThis viewpoint analyses the status and transformation of Higher Education institutions during unpredicted great challenges such as the current Covid-19, which disrupted most of the economies on the planet. The changes facing Higher Education are not new, transformation has been seen in different areas, but shifts are expected to be deeper and faster after the pandemic. We show how the Higher Education institutions can resist and transform during the pandemic and we also discuss how these institutions can come out of the recession stronger and become capable of achieving long-term sustainability. For that aim, a leaner and more effective institution system with modified flexible policies that contribute to society and, at the same time, are mission-driven, is expected to be achieved. Universities in their recovery efforts must look far ahead and should not miss the opportunity to reassess their usefulness to society, nor to refocus their sense of purpose. We suggest that institutions of Higher Education play a more important role in achieving the 2030 Agenda for Sustainable Development and contribute decisively to the several SDGs. In addition, we argue that the strategic direction of universities must be focused on stakeholder responsibility principles known as Environmental, Social, and Governance – ESG. Finally, we argue that the governance dimension is particularly critical for Higher Education institutions if they want to achieve long-term efficiency, sustainability and purpose.
Languageen
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالتعليم العالي
كوفيد-19
أهداف التنمية المستدامة
التحديات
وجهة نظر
الحوكمة
TitleChallenges for Higher Education in Crisis Stricken Times – The Effects of Covid-19 in Preparing Universities for Future
Alternative Titleتحديات التعليم العالي في أوقات الأزمات: تأثيرات جائحة كورونا في إعداد الجامعات للمستقبل
TypeArticle
Pagination71-78
Issue Number2
Volume Number2
Alternative Abstractتحلل وجهة النظر هاته وضعيةَ وتحولات مؤسسات التعليم العالي خلال الأزمات غير المتوقعة من قبيل جائحة كوفيد-19 الحالية، التي أدت إلى اضطراب غالبية اقتصادات العالم. إن التغيرات التي تواجه التعليم العالي ليست جديدة؛ إذ إنها حصلت في كل المجالات، لكن المتوقع أن النقلات ستكون أعمق، وأسرع بعد الجائحة. يُظهِر البحث كيف يمكن لمؤسسات التعليم العالي أن تتكيف وتتحول خلال الجائحة، كما تناقش كيف لتلك المؤسسات أن تخرج من الأزمة أقوى وتصبح قادرة على تحقيق الاستدامة طويلة الأمد، التي يمكن من خلالها، الإسهام في المجتمع بنظام أكثر رشاقة وفاعلية، تحركه سياسات مرنة ومهام محددة تسدي خدمة للمجتمع، مدفوعة برسالتها في الوقت نفسه. يجب على الجامعات أن تتسم ببعد نظر، ولا تفوت فرصة إعادة تقييم فائدتها للمجتمع، وإعادة تركيز المعنى في الحاجة إليها. نرى أن مؤسسات التعليم العالي تلعب دورًا بارزًا في تحقيق جدول أعمال 2030 للتنمية المستدامة، وتسهم بشكل فاعل في أهداف التنمية المستدامة (SDGs)، كما نعتقد أن الاتجاه الاستراتيجي للجامعات يجب أن يرتكز على مبادئ مسؤوليات شركاء المصلحة، المعروفة بالحوكمة البيئية والاجتماعية وحوكمة الشركات (ESG). أخيرًا، نجادل في أن بُعد الحوكمة - تحديدًا - أساسيٌ لمؤسسات التعليم العالي؛ لتحقيق الكفاءة والاستدامة والأهداف طويلة الأمد.
Authorالمعاضيد, مريم
Authorماركيز, ميغيل أتايد
SubjectHigher education
Covid19
SDG
Challenges
Viewpoint
Governance
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record