Show simple item record

Authorحماد, عمر يوسف
Authorأحمد, محمود أحمد حسن
Authorشكري, أحمد خالد
Authorالعلبي, عدنان الحموي
Available date2021-03-18T05:17:19Z
Publication Date2021
Publication NameAL-RISALAH: JOURNAL OF ISLAMIC REVEALED KNOWLEDGE AND HUMAN SCIENCES (ARJIHS)
Citationعمر يوسف حماد, محمود أحمد حسن أحمد, أحمد خالد شكري, & عدنان الحموي العلبي. (2021). Contemporary Quranic education curricula in Jordan The Association for the Preservation of the Noble Qur’an as a model for an applied theoretical study . Al-Risalah: Journal of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences (ARJIHS), 5(1), 185–235. Retrieved from https://journals.iium.edu.my/al-risalah/index.php/al-risalah/article/view/298
URIhttps://journals.iium.edu.my/al-risalah/index.php/al-risalah/article/view/298
URIhttp://hdl.handle.net/10576/17906
Abstractتعمل جمعية المحافظة على القرآن الكريم في الأردن على العناية بالقرآن تلاوة وحفظاً وتفسيراً وتطبيقاً، واتخذت لذلك وسائل متعددة، وأنشأت العديد من البرامج، وهذا البحث (مناهج التعليم القرآني المعاصرة في الأردن _ جمعية المحافظة على القرآن الكريم نموذجاً _ دراسة نظرية تطبيقية) يتطرق في شقه النظري إلى وصف خمسة برامج، مع بيان أهدافها، ومجالات الإبداع فيها، وثمراتها وأهم نتائجها، بينما يتطرق في شقه العملي إلى الدراسة التطبيقية من خلال تحليل الإحصائيات المتعلقة بهذه البرامج وما يتعلق بها. وبيّنت الدراسة حرص الجمعية على تطوير العمل، وربط الحفظ بالتطبيق، وتوحيد أفكار طلبتها من خلال تأليف مناهج خاصة بها. وخلصت الدراسة إلى أن برامج الجمعية مرتبة تصاعديا ومترابطة، وتخدم جميع فئات المجتمع، وأن الجمعية تحرص على الفكر الوسطي لدى طلابها، وأن الإبداع في عمل الجمعية له صور متعددة من أهمها: الربط بين العلم والعمل والتطبيق في مناهج الجمعية، واشتراط حفظ القرآن كاملا لمن أراد الالتحاق بمركز القراءات القرآنية، إضافة إلى حفظ المنظومات الشعرية المتعلقة بالتجويد والقراءات كالجزرية والشاطبية والدرة وطيبة النشر.
Sponsorهذا البحث ممول من قبل جامعة قطر- منحة دعم الأبحاث الداخلية التكاملية 2020 - المنح الداخلية لجامعة قطر -21/20-QUCG-CSIS
Languagear
PublisherINTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA
Subjectتعليم القرآن
جمعية المحافظة على القرآن الكريم
القراءات القرآنية
Titleمناهج التعليم القرآني المعاصرة في الأردن جمعية المحافظة على القرآن الكريم نموذجاً : دراسة نظرية تطبيقية
Alternative TitleContemporary Quranic education curricula in Jordan The Association for the Preservation of the Noble Qur’an as a model for an applied theoretical study
TypeArticle
Pagination185-235
Issue Number1
Volume Number5
Alternative AbstractThe Conservation of the Holy Qur'an Society in Jordan is committed to teach the recitation, memorizing, interpretation, and application of the holy Qur'an. To fulfill that, it followed several methods and created many programs. This research (the modern teaching methodologies of Qur'an in Jordan- the Conservation of the Holy Qur'an Society as an example- an applied theoritical study) discusses in its theoritical part five programs: their description, goals, sides of creativity, and results. Meanwhile, in the practical part it discusses the applied studying through statistical analysis related to those programs. The study showcased the society's desire to develop its work, relate the memorization with practicing on the ground, and gather its students' ideas by having its own curriculums. The study concluded; that the programs of the society are related and organized in an ascending order and that they serve all categories of the country, the society is interested in sharing moderate thinking with its students, and that creativity in the society's work has different forms, including: connecting knowledge to work and application in the society's curriculum, requiring to memorize the holy Qur'an for those who want to join the Qur'anic recitation center, and requiring to memorize poems related to Tajweed and the modes of recitation such like Jazariyyah, Shatebiyyah, Durra, and Tayibat An Nashr.
ESSN2600-8394
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record