Show simple item record

Advisorمعميش, عز الدين
Authorالوارد, نورة عبد الله
Available date2021-07-12T06:56:42Z
Publication Date2021-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/21410
Abstractيعنى هذا البحث برصد ظاهرة الإسلاموفوبيا وأسبابها وتداعياتها، وانعكاسها على الحوار المسيحي الإسلامي ومدى تأثيرها عليه، وقد عالجتُ فيه هذه الظاهرة من حيث نشأتها، والمصطلحات التي تداخلت معها والأسباب التي أدت لتناميها في الغرب، والنظريات التي عملت على إذكائها، كما تطرقت لعرض سياق ومظاهر تطور الحوار المسيحي الإسلامي في العصر الحديث، لا سيما بعد المجمع الفاتيكاني الثاني لما له من أهمية بالغة في إعادة إحياء الحوار بين الأمتين المسيحية والإسلامية ولذلك آثرت أن يتقدم 'الحوار المسيحي' على 'الحوار الإسلامي' لبيان ذلك الدور، ثم توجهت للحديث عن المؤسسات ذات الأثر في نطاق الحوار المسيحي الإسلامي، وبيان سعيها الحثيث لتفعيل الحوار بين الأمتين، كما تطرقت الدراسة لبعض التداعيات التي عكستها ظاهرة الإسلاموفوبيا على هذا الحوار والمتمثلة في الخطابات المتبناة من قبل التيار اليميني المتطرف ويروز المؤسسات المناهضة للحوار ونموها في الغرب وما أفرزته من قوانين مضادة للحوار والتعايش السلمي وتقبل الآخر، كما قمت بعرض بعض المطالب الغربية التي سعى الغرب لفرضها على العالم الإسلامي مما أثر سلبًا على الحوار البّناء بين الطرفين. وتوصلت إلى عدة نتائج مفادها أنّ ظاهرة الإسلاموفوبيا أثرت في واقع الحوار المسيحي الإسلامي وكانت سببًا رئيسَا في رفض الآخر، الأمر الذي خلق معه توترًا بين الأمتين تم توظيفه من خلال الخلط بين العديد من المصطلحات التي تداخلت مع مصطلح الإسلام مما نقل صورة نمطية مغلوطة عن الإسلام والمسلمين، ورغم وجود العديد من المؤسسات التي سعت للتقريب ودعت للحوار المسيحي الإسلامي، إلا أنها لا تمتلك الإمكانيات المادية والإعلامية التي تمتلكها المؤسسات المضادة للحوار، وتعمل من واقع أجندة تستهدف الإسلام والمسلمين، من خلال فرض مطالب غربية ذات نزعة إيدلوجية، وتطبيق قيم الغرب ومبادئه في العالم الإسلامي مما يحد من فعالية جدوى الحوار البناء بين الطرفين .
Languagear
Subjectالإسلاموفوبيا
الحوار المسيحي الإسلامي
الاستشراق
الإعلام
Titleظاهر ة الإسلاموفوبيا وأثرها على الحوار المَسيحي الإسلامي
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThis research is concerned with monitoring the phenomenon of Islamophobia, its causes and repercussions, and its reflection on the Christian-Islamic dialogue and its impact on the Christian-Islamic dialogue in the modern era. In this study, I dealt with this phenomenon in terms of its origin, the terminology that interfered with it and the reasons that led to its growth in the West, and the theories that worked to fuel this phenomenon. Moreover, I presented the context and aspects of the development of Christian-Islamic dialogue in the modern era, especially after the opening of the Second Vatican Council because of its great importance in reviving dialogue between the Christian and Islamic nations; Therefore, I preferred to write the word "Christian" before the word "Islamic" to demonstrate that role. Then I talked about the institutions that have an impact within the scope of the Christian-Muslim dialogue, and to show their relentless pursuit to activate the dialogue between the two nations. The study also touched upon the repercussions of Islamophobia on this dialogue represented in discourses. That which was adopted by the extreme right-wing trend and the emergence and growth of institutions which are against dialogue in the West, as well as the laws that emerged against dialogue and peaceful coexistence and acceptance of others. I also presented some of the Western demands that the West sought to impose on the Islamic world, which negatively affected the constructive dialogue between the two parties. Consequently, I reached several conclusions, including that the phenomenon of Islamophobia affected the reality of the Christian-Islamic dialogue and was a major reason for rejecting others, which created tension between the two nations, which was employed by confusing many terms that were intertwined with the term Islam, which conveyed a false stereotype about Islam and Muslims. Despite the existence of many institutions that sought to bring closer understanding of the two religions and called for Christian-Islamic dialogue, they do not possess the material and media capabilities that the institutions which are against dialogue possess. These institutions work in light of an agenda targeting Islam and Muslims, by imposing Western demands with an ideological tendency, and applying the values and principles of the West in the Islamic world. This limits the effectiveness and meaning of the constructive dialogue between the two parties.
Departmentالأديان وحوار الحضارات


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record