Show simple item record

Authorملكاوي, أسماء حسين
Authorالرويح, مشاري
Authorعمر, يحيى السيد
Available date2021-09-13T11:35:05Z
Publication Date2021-05-01
Publication Nameلباب للدراسات الاستراتيجية والإعلامية
ISSN87592617
URIhttps://studies.aljazeera.net/ar/magazines/book-1353
URIhttps://studies.aljazeera.net/ar/magazines
URIhttp://hdl.handle.net/10576/23108
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى فهم واستكشاف الجوانب المختلفة لحملة مقاطعة المنتجات الفرنسية على تويتر، واستخدمنا برنامج (NodeXL) لتحليل الشبكات الاجتماعية، وبرنامج (MAXQDA) لتحليل مضمون عينة عشوائية من التدوينات ومعرفة موضوعاتها. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها؛ ظهور شبكة تجمع بين الحشود المتراصة والشبكات المجتمعية، دون ظهور استقطاب واضح، وتبين أنها حملة دينية المحتوى، اقتصادية الوسيلة، سياسية الغاية. أما أبرز موضوعاتها فهي: استدعاء التاريخ الاستعماري الفرنسي وجميع محاولات استفزاز المسلمين، واستجماع مكامن القوة لدى المقاطعين وعلى رأسها وحدة الأمة، ومحبة الرسول ﷺ. واستهداف الوعي الجمعي بجعل المقاطعة منهجا للحياة.
Languagear
Publisherمركز الجزيرة للدراسات
Subjectالمقاطعة الاقتصادية
فرنسا
العالم العربي
العالم الإسلامي
تحليل الشبكات الاجتماعية
الحملات الرقمية
Titleحملة مقاطعة المنتجات الفرنسية على تويتر: دراسة في تحليل الشبكات الاجتماعية
Alternative TitleBoycott French Products Campaign on Twitter: A Social Network Analysis
TypeArticle
Pagination11-58
Volume Number10
Alternative AbstractThe publication of offensive cartoons of the Prophet Mohammad (PBUH) by a French Magazine in October 2020 has generated a continuous trending Digital Campaign to Boycott French Products. This exploratory article offers a Social Network Analysis of the Twitter Campaign to understand the type of the social network, the motives and goals of the participants, and the main themes of the campaign. We use (NodeXL) to analyze the Network, and (MAXQDA) to perform the Content analysis of a random Tweets sample. The results show a high level of solidarity and minimum level of polarization, the dominance of religious content, followed by economic and political ones, and the participants’ tendency to contextualize the tension with France over the Cartoons in a wider political and cultural struggle.
AuthorMalkawi, Asma H.
AuthorAl Ruwailh, Meshari
AuthorOmer, Yahya Sayed
Subjecteconomic boycott
France
Arab world
Islamic world
digital campaigns
social network analysis
dc.accessType Abstract Only


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record