أثر برنامج توجيهي قائم على استراتيجيات التفكير الإبداعي في تنمية مهارات التخطيط المهني لطلبة الصف العاشر الموهوبين أكاديميًّا
Author | الشيراوية, وفاء بنت حمد |
Author | اللواتيه, سعاد بنت محمد |
Author | كاظم, علي مهدي |
Available date | 2021-09-21T08:23:38Z |
Publication Date | 2021-02-10 |
Publication Name | مجلة العلوم التربوية |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2020.0033 |
Citation | الشيراوية، واللواتية، وكاظم. «أثر برنامج توجيهي قائم على استراتيجيات التفكير الإبداعي في تنمية مهارات التخطيط المهني لطلبة الصف العاشر الموهوبون اكاديمياً مجلة العلوم التربويه, العدد 16 ,2020 |
ISSN | 6711-2706 |
Abstract | هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء أثر برنامج توجيهي مهني في تنمية مهارات التخطيط المهني باستخدام استراتيجيات التفكير الإبداعي لدى الطلبة الموهوبين أكاديميًّا في الصف العاشر بمحافظة مسقط. وقد شملت عينة الدراسة 102 طالبًا وطالبة، قسمت عشوائيًّا إلى مجموعتين: تجريبية: 50 طالبًا وطالبة، وضابطة: 52 طالبًا وطالبة. خضعت المجموعة التجريبية للبرنامج، وتلقت المجموعة الضابطة أنشطة مهنية. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، وتم استخدام مقياس التخطيط المهني الذي تكون من 48 عبارة، موزعة على ستة أبعاد هي: المعرفة بعالم العمل، ومعرفة الذات، والمعرفة بالمهن، واتخاذ القرار المهني، والتخطيط المهني، والتطبيقات المهنية، وقد بلغ معامل الثبات للمقياس 0.95. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات أفراد المجموعة التجريبية ومتوسط استجابات المجموعة الضابطة على جميع أبعاد المقياس في التطبيق البعدي، وذلك لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت أن هناك فروقًا دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على جميع أبعاد مقياس التخطيط المهني للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، وأظهرت نتائج تحليل التباين الثنائي عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا لمتغير النوع الاجتماعي على مقياس التخطيط المهني، وأظهرت أيضًا أن الفروق في الأداء بالنسبة لأثر التفاعل بين النوع الاجتماعي والمجموعة ليس له دلالة إحصائية، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والمتابعة. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University Press |
Subject | برنامج توجيهي استراتيجيات التفكير الابداعي مهارات التخطيط المهني الطلبة الموهوبون اكاديمياً |
Alternative Title | The Effect of a Guidance Program based on Creative Thinking Strategies in Developing Career-Planning Skills among Academically Gifted Tenth Grade Students |
Type | Article |
Pagination | 8-49 |
Issue Number | 16 |
Volume Number | 16 |
Alternative Abstract | This study is aimed to investigate the effect of career guidance program in developing career-planning skills using creative thinking strategies among academically gifted tenth standard students in Muscat. The sample consisted of 102 male and female students that was divided randomly into two groups; the experimental group 50 students and the control group 52 students. The experimental group underwent the program while the control group underwent career activities. The study adopted the quasi-experimental method that used Career Planning Scale, which consisted of 48 statements divided into six dimensions: Knowledge of World of Work, Self-Knowledge, Knowledge of Occupations, Career Decision-Making, Career Planning, Career Implementation. The Cronbach’s alpha index of the scale was 0.95. The results showed significant statistical differences between the average response of the members in the experimental group and the average response of the members in the control group on all scale dimensions in the post-experiment implementation in favor of the experimental group and it also showed differences between the average of the experimental group in pre and post implementation in favor of the posttest. The results of two-way ANOVA analyses showed no statistically significance differences on gender variable on the scale and it also showed that differences in performance with regards to the interaction effect between gender and group had no statistical significance differences. The results also showed that there was no difference in statistical significance between the average of the experimental group in post and post two (follow up) implementation on all scale dimensions. |
ESSN | 672X-2706 |
Author | AlShirawi, Wafa Hamed |
Author | Allawatiya, Suad Mohammed |
Author | Kadhim, Ali Mahdi |
Subject | Guidance program Creative thinking strategies Career-planning skills Academically gifted students |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2020 - Volume 16 - Issue 16 [7 items ]