Show simple item record

Authorمطاريد, رمضان محمد علي مبروك
Authorالعلبي, عدنان عبد الرزاق الحموي
Available date2021-10-03T05:46:32Z
Publication Date2021
Publication Nameمجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الإسلامية (عقيدة - تفسير - حديث)
Identifierhttp://dx.doi.org/10.33976/IUGJIS.29.4/2021/8
ISSN2410-5201
URIhttp://hdl.handle.net/10576/23631
Abstractيهدف البحث إلى التعريف بمؤسسات التعليم القرآني، في المغرب وبلاد شنقيط (موريتانيا)، والوقوف على مناهجها التربوية، والتي ظلت _ وما تزال _ منارات إشعاع علمي، حافظ على تراث الأمة، وهُوِّيتها من الضياع والاندثار. وتكمن مشكلة البحث في وجود ظاهرة غياب كثير من هذه المؤسسات عن الواقع المعيش، وغياب الدور الذي كانت تقوم به من قبل، وعزوف كثير من المسلمين عن إلحاق أبنائهم بها. والإشكالية الحاضرة هي الأثر السلبي المترتب على تهميش هذه المؤسسات التعليمية العتيقة، والدور الذي يمكن أن تقدمه للناشئة المسلمة، لا سِيَّمَا في الوقت الحاضر الذي طغت فيه _ العولمة الثقافية _ على عقول الناشئة، مما ينذر بضياع الهُوية الإسلامية والعربية. وتبرز أهمية البحث في بيان المنهج التعليمي والتربوي الذي امتازت به مؤسسة "الكُتَّاب" و "المحضرة"، ودور هذا المنهج في المحافظة على مقومات الأمة الإسلامية، وحفظ تراثها. وقد اعتمد البحث المنهج التاريخي، والوصفي التحليلي في تتبع الظاهرة تاريخيًّا، ووصفها، وتحليل الآثار المترتبة عليها. ومن أهم نتائج البحث وجوب العمل على إحياء دور هذه المؤسسات، وتطوير مناهجها بما يتناسب ومتطلبات الوقت الراهن؛ لمواجهة العولمة الثقافية الكاسحة.
Sponsorهذا البحث ممول من قبل جامعة قطر _ منحة دعم الأبحاث الداخلية التكاملية 2020 _ المنح الداخلية بجامعة قطر 2-20/21-CSIS-QUCG .هذا وتعتبر نتائج البحث مسؤولية الباحث الرئيس بشكل أساسي"
Languagear
Publisherعمادة البحث العلمي والدراسات العليا بالجامعة الإسلامية بغزة - فلسطين
Subjectمنهج
التعليم القرآني
المغرب
شنقيط
Titleمنهجية التعليم القرآني في المملكة المغربية وبلاد شنقيط : دراسة وصفية
Alternative TitleMethodology of Quranic education in the Kingdom of Morocco and the country of Chinguetti : Descriptive study
TypeArticle
Pagination212 -240
Issue Number4
Volume Number29
Alternative AbstractThe research aims to introduce the institutions of Quranic education in Morocco and the countries of the Chinguetti (Mauritania); and to review their educational curricula. These institutions have been - and still are – a minaret of scientific rays, which preserved the nation's heritage and its identity from being lost and vanished. The research problem lies in the invisible presence of these institutions from the living reality, the absence of their historical role they played in the past, and the reluctance of many Muslims to enroll their children to these institutions. The present problem is the negative impact of the marginalization of these prestigious educational institutions, and the role that they could contribute to the Muslim youths; especially in the present time of cultural globalization, that has overwhelmed the minds of the young generations in an alerting pattern. This phenomenon alerts of the loss of the Islamic and Arab identity in these countries. The importance of this research is highlighted in shedding light on the educational curricula that distinguished the "Kottab" and "Al-Mahdara" schools, and their influential role in preserving the fundamentals of the Islamic nation and preserving its heritage. The research adopted the historical, descriptive and analytical methods in identifying the origins, the development of these institutions, clarifying their educational curricula, their shortcomings, and providing possible solutions to their challenges. Among the most important results identified is the need to revive the role of these institutions and to furthe develop their curricula in line with the requirements of the present time; to counter the sweeping cultural globalization.
SubjectCurriculum
Education
Quranic
Morocco
Chinguetti
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record