Show simple item record

Authorعلي سالم, أحمد
Available date2022-08-16T06:16:45Z
Publication Date2022-06-19
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2022.0082
Citationسالم, أحمد علي. (إسهامات غير غربية لتخليص حقل العلاقات الدولية من الهيمنة المعرفية الغربية: إصلاح أم ثورة؟) , مجلة تجسير, المجلد الرابع, العدد1, 2022
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/33096
Abstractلا تهتم معظم مدارس العلاقات الدولية التي طورتها جماعات علمية غربية بحل مشاكل الدول والمجتمعات غير الغربية، وكثيرًا ما تفشل في تفسير علاقاتها الدولية. ومن أسباب هذا الفشل تجاهل تلك المدارس للخبرات التاريخية والمعاصرة في المجتمعات غير الغربية، فضلًا عن معارفها وثقافاتها. تبحث الدراسة في جذور استبعاد معارف المجتمعات غير الغربية وتاريخها من حقل العلاقات الدولية، وهي جذور تعود إلى محاولات الاستعمار تدمير معارف الشعوب المستعمَرة بشكل ممنهج. كما تلقي الدراسة الضوء على بعض الإسهامات البارزة لعلماء العلاقات الدولية غير الغربيين من أجل تحرير الحقل من الهيمنة المعرفية الغربية سواء بإصلاحه أو تغييره جذريًا. فبينما يحاول بعض هؤلاء العلماء إصلاح المدارس والرؤى الغربية بالاستفادة من خبرات تاريخية وسياسية ومعارف غير غربية، مثل علماء أمريكا اللاتينية الذين قدموا نظرية التبعية، يشكك آخرون في جدوى هذه الطريق ويجتهدون في تقديم أطروحات جديدة تعكس المعارف والخبرات غير الغربية بعيدًا عن رؤى الحقل ومدارسه التي يرونها غير قابلة للإصلاح. كذلك تقدم الدراسة أفكارًا لمساعدة مدرسة المنظور الحضاري الإسلامي على مواجهة تحديات نشره عالميًا، وهي مدرسة تطرح الرؤية المعرفية الإسلامية وخبرات المسلمين التاريخية والمعاصرة كأسس لإصلاح الحقل وإعادة بنائه.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالعلاقات الدولية
النظريات الدولية
الهيمنة الغربية
معارف غير غربية
النموذج الإسلامي
المنظور الحضاري
Titleإسهامات غير غربية لتخليص حقل العلاقات الدولية من الهيمنة المعرفية الغربية إصلاح أم ثورة؟
Alternative TitleNon-Western Contributions to Rid the International Relations Discipline from Western Epistemological Hegemony: Reform or Revolution?
TypeArticle
Pagination10-30
Issue Number1
Volume Number4
Alternative AbstractMost theoretical schools of International Relations developed by Western scientific communities are not concerned with solving problems of non-Western states and societies, and often fail to explain their international relations. One reason of this failure is their disregard of the historical and contemporary experiences of non-Western societies, let alone their knowledges and cultures. This study explores the roots of excluding the knowledges and history of non-Western societies from the International relations discipline – roots that go back to the colonial attempts to destroy the knowledges of colonized peoples systematically. The study also sheds light on some notable contributions of non-Western International Relations scholars to rid the discipline from Western epistemological hegemony through reform or radical change. While some scholars attempt to reform Western schools and views through using non-Western knowledges and historical and contemporary experiences, such as the Latin American scholars who developed the dependency theory, others have doubts of this method and offer new propositions reflecting non-Western knowledges and experiences away from the discipline’s schools and views which they deem nonreformable. The study also presents ideas to help the Islamic Civilizational Paradigm school, which endeavors to reform and restructure the discipline based on an Islamic epistemology and Muslim historical and contemporary experiences, to meet the challenges of disseminating it globally.
ESSN2664-7877
AuthorAli Salem, Ahmed
SubjectInternational Relations
International Theories
Western Hegemony
Non-Western Knowledges
Islamic Paradigm
Civilizational Perspective
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record