Show simple item record

Authorالجسار, طلال
Available date2022-08-16T08:49:49Z
Publication Date2022-06-19
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2022.0088
Citationالجسار, طلال. (نماذج لتفسير تطور النظرية النحوية العربية في القرون الوسطى) مجلة تجسير, المجلد الرابع, العدد1, 2022
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/33112
Abstractمرّ النحو العربي بعدّة منحنيات وتحديات وأنماط؛ حتى بلغ مرحلة التقعيد والكمال الوضوح في دراسته مع بداية القرن الرابع الهجري. وقد حاول البروفيسور أوينز دراسة التفكير النحوي العربي في مرحلة مبكرة، متشاكسة أو غير مستقرة من تاريخ النحو العربي قبل أن تهمين عليه مدرستا البصرة والكوفة. وتكمن أهمية هذا البحث في الكشف العلمي والتتبع الدقيق لهذه الفترة الزمنية المبكرة، مما كشف أنها كانت فترة تحمل عدم تجانس لغوي؛ حيث كان النحْويون متحررين نسبيًا في مزج الأفكار والمصطلحات من مصادر مختلفة، ثم مهدت هذه الفترة الزمنية الطريق إلى فترة شهدت تجانسًا واتحادًا أكبر، فبلغت ذروتها في كتاب ابن السراج "الأصول في النحو"، الذي استطاع خلال هذا العمل تقعيد النحو العربي بشكل فعال، مما يدعم الرأي القائل إن المدارس اللغوية كالبصرة والكوفة لم تكن موجودة في الفترة المبكرة، وإن فكرة ظهورها ككيان علمي كامل مستقل في أواخر القرن الثالث الهجري كان انعكاسًا لهذا التقعيد؛ لمعرفة تنوع الأفكار والمصطلحات والمعايير التي شهدتها الفترة المبكرة، ولم يتضمنها هذا التقعيد كما كان عند مدرسة الكوفة.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالنحو
تقعيد
سيبويه
البصرة
الكوفة
Titleنماذج لتفسير تطور النظرية النحوية العربية في القرون الوسطى
Alternative TitleModels for Interpreting the Development of Medieval Arabic Grammatical Theory
TypeArticle
Pagination129-140
Issue Number1
Volume Number4
Alternative AbstractThe most fundamental concept in the conceptualization of early Arabic grammatical theory (c. 175-320/790-920) is that of the Basra and Kufa linguistic schools, constructs that go back at least to the 4th/10th century. Weil (1913) and Carter (1973) have called into question the historical validity of the schools. However, what is the historical reality of early Arabic grammatical thinking was, if it was not dominated by the two schools. It is argued that the earliest period was one of linguistic heterogeneity, where linguists were relatively free to mix ideas and terminology from different sources. This period gave way to one of greater homogeneity, culminating in al-Sarraj al-Usul fi al-Nahw, a work, which effectively standardized Arabic grammar. The Emergence of the linguistic schools in the late 3rd/9th and early 4th/10th centuries can be understood as a reflex of this standardization, allowing linguistcs to recognize the diversity of the earlier period by assigning ideas and terminology, which did not become standard to a subordinate Kufa position.
ESSN2664-7877
AuthorAljassar, Talal
SubjectGrammar
Arabic Linguistics
Standardization
Sibawaih
Basra
Kufa
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record