Show simple item record

Authorالشربيني, عاطف مسعد
Available date2023-01-10T08:42:54Z
Publication Date2021
Publication Nameدراسات: العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.35516/edu.v49i3.1999
Citationالشربيني A. M. . (2022). التسامي بالذات والإيثار كمؤشرين للتنبؤ بالهناء النفسي لدى طلاب الجامعة في بعض الدول العربية. دراسات: العلوم التربوية, 49(3), 223–243. https://doi.org/10.35516/edu.v49i3.1999
ISSN1026-3713
URIhttp://hdl.handle.net/10576/38301
Abstractالأهداف: هدف البحث معرفة العلاقة بين التسامي بالذات والإيثار والهناء النفسي لدى طلاب الجامعة. المنهجية: اعتمد البحث على المنهج الوصفي الارتباطي، حيث تكونت عينة الدراسة من 1144 من طلاب الجامعة في بعض الدول العربية. النتائج: أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للنوع على مقياس التسامي بالذات، والإيثار، والهناء النفسي لصالح الذكور، كما ظهرت فروق تعزى للتخصصات على مقياس التسامي بالذات، والإيثار، والهناء النفسي لصالح الكليات الإنسانية، بينما ظهرت فروق تعزى للمستويات الدراسية على مقياس التسامي بالذات، والإيثار، والهناء النفسي لصالح المستويات الأولية. وأخيرا، أظهرت النتائج أنه يمكن التنبؤ بالهناء النفسي من خلال التسامي بالذات والإيثار. التوصيات: بناء على النتائج يوصي بضرورة تضمين أبعاد التسامي بالذات، وأبعاد الإيثار، وأبعاد الهناء النفسي في المقررات الدراسية لطلاب المرحلة الثانوية، والجامعية.
Languagear
Publisherعمادة البحث العلمي - الجامعة الأردنية-عمان
Subjectالتسامي بالذات
الإيثار
الهناء النفسي
Titleالتسامي بالذات والإيثار كمؤشرين للتنبؤ بالهناء النفسي لدى طلاب الجامعة في بعض الدول العربية
Alternative TitleSelf-Transcendence and Altruism as Predictors of Psychological Well-being among University Students in some Arab Countries
TypeArticle
Pagination223-243
Issue Number3
Volume Number49
Alternative AbstractObjectives: The current research aims at exploring the relationship between self-transcendence, altruism and psychological well-being of university students in some Arab countries. Methods: This research utilized a descriptive correlational approach. The sample of the research which was chosen from a number of Arab countries included 1144 students. The researcher used several international standards approved in the study and presented the standards to a group of mental health and psychology experts for feedback. Results: The results show statistically significant differences attributed to gender in favor of males, statistically significant differences due to specialization in favor of humanities faculties, and statistically significant differences due to academic level in favor of elementary grades on the total score of psychological well-being, altruism and self-transcendence. Finally, the results indicate that self-transcendence and altruism can predict psychological well-being. Conclusions: Based on the results, the study recommends including the dimensions of self-transcendence, altruism, and psychological well-being in the curricula of secondary schools and university students.
ESSN2663-6212
AuthorElsherbiny, Atef Mosaad
SubjectSelf-transcendence
altruism
well-being
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record