Show simple item record

Authorمحمد صادق, حصة
Authorأحمد فخرو, عائشة
Authorصالح الأكرف, مباركة
Available date2023-06-25T05:55:34Z
Publication Date2023-05
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttps://doi.org/10.29117/jes.2023.0105
Citationصادق حصة محمد, فخرو عائشة أحمد, و الأكرف مباركة صالح. 2023. "واقع برنامج تهيئة المعلمين الجدد مهنيًا في النظام التعليمي القطري - دراسة استطلاعية". مجلة العلوم التربوية 21 (21).
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/44693
Abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على واقع برنامج تهيئة المعلمين الجدد في المدارس الحكومية في دولة قطر، كما استهدفت التوصل إلى صيغة مقترحة لتطوير البرنامج الحالي في ضوء تحليله وفقا للإطار المفاهيمي الذي طوره كل من Stansbury وZimmerman عام 2000. ولتحقيق هذه الأهداف اعتُمد على تحليل الوثائق المنشورة حول الأنشطة والاستراتيجيات المستخدمة في برنامج التهيئة، كما أجرِيت مقابلات شبه مقننة مع عدد من مديري المدارس، والنواب الأكاديميين، ومنسقي المواد التعليمية؛ وذلك لدعم البيانات التي وردت في الوثائق، والحصول على تفاصيل إضافية حول آليات تنفيذ الأنشطة والاستراتيجيات ومضمونها. أظهرت النتائج أن معظم الأنشطة المستخدمة حاليا تقع ضمن الأنشطة منخفضه الكثافة وفق تصنيف Stansbury وZimmerman؛ لذلك أوصت الدراسة بإضافة مجموعة أخرى من الأنشطة عالية الكثافة التي قد تسهم في استمرار المعلمين الجدد في المهنة وتنمية وتطوير الأداء المهني والوظيفي.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالمعلمون الجدد
برنامج تهيئة المعلمين الجدد
المدارس الحكومية في قطر
استبقاء المعلمين
التنمية المهنية للمعلمين
Titleواقع برنامج تهيئة المعلمين الجدد مهنيًا في النظام التعليمي القطري - دراسة استطلاعية
Alternative TitleThe Reality of the Induction Program for Novice teachers in the Qatari Education System: A pilot Study
TypeArticle
Pagination93-115
Issue Number21
Volume Number21
Alternative AbstractThe study aimed to identify the current reality of the induction program to prepare new teachers in public schools in the State of Qatar, and also aimed to develop a formula for improving the current program, in light of the analysis of the program according to the conceptual framework developed by Stansbury and Zimmerman in 2000. To achieve these goals, analysis of induction program activities and strategies from published documents was conducted. Semi-structured interviews were held with several school principals, vice principals, and coordinators in order to support the data referenced in published documents, and to obtain additional details about the mechanisms for implementing activities, strategies, and the content of the induction program. The results showed that most of the activities currently used fit within the low intensity activities according to the classification of Stansbury and Zimmermann. Hence, the study recommended adding a group of high intensity activities that contribute to the retention of new teachers in their profession and to enhance their professional development.
ESSN672X-2706
AuthorM. Sadiq, Hissa
AuthorA. Fakhroo, Aisha
AuthorS. Al-Akraf, Mubaraka
SubjectNovice teachers
Induction program
Public schools in Qatar
Teacher retention
Professional development
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record