Show simple item record

AuthorAlrabadi, Elie
AuthorNawafleh, Ahmad
AuthorAl-Muhaisan, Batoul
Available date2023-10-10T09:21:46Z
Publication Date2023-03-01
Publication NameJordan Journal of Modern Languages and Literatures
Identifierhttp://dx.doi.org/10.47012/jjmll.15.1.6
ISSN19946953
URIhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85160312347&origin=inward
URIhttp://hdl.handle.net/10576/48394
AbstractL’objectif de cette étude est de proposer des stratégies en vue du développement des compétences de lecture-compréhension des textes narratifs chez les apprenants arabophones en classe de français langue étrangère (FLE). Pour ce faire, nous abordons la compétence de lecture-compréhension et nous définissons ces deux termes, lecture et compréhension. Nous examinons également les principes de la linguistique textuelle ainsi que la notion de séquence narrative. Nous présentons ensuite notre contexte de recherche et nous identifions les difficultés rencontrées par nos apprenants lors de la lecture-compréhension des séquences narratives. Nous élaborons enfin un certain nombre d’activités didactiques, mises en œuvre auprès de nos apprenantes à partir d’un texte narratif.
Languageen
PublisherYarmouk University
SubjectClasse de FLE
Linguistique Textuelle
Textes Narratifs
Compétence de Lecture-Compréhension
Activités Pédagogiques
TitleLe Développement de la Compétence de Lecture-Compréhension des Textes Narratifs en Classe de FLE
Alternative TitleThe Development of the Reading-Comprehension Competence of Narrative Texts in FFL Classroom
Alternative Titleتطوير كفاءة القراءة والفهم للنصوص السردية في صفوف تعليم اللغة الفرنسية كلغة أجنبية
TypeArticle
Pagination113-133
Issue Number1
Volume Number15
Alternative AbstractThe objective of this study is to suggest strategies for developing reading/comprehension skills of narrative texts among Arabic-speaking learners in French as a Foreign Language (FFL) classroom. To achieve this goal, we approach the competence of reading-comprehension and we define these two terms, reading and comprehension. We also examine the principles of textual linguistics and the notion of narrative sequence. We then present our research context and we identify the difficulties encountered by our learners when reading-understanding narrative sequences. Finally, we develop and implement a number of didactic activities with our learners using a narrative text. الهدف من هذه الدراسة هو اقتراح استراتيجيات لتطوير مهارات القراءة والفهم للنصوص السردية بين المتعلمين الناطقين باللغة العربية في صفوف تدريس اللغة الفرنسية كلغة أجنبية. لتحقيق هذا الهدف، نتطرق إلى كفاءتي الفهم والقراءة ونقوم بتعريف كل من مصطلح القراءة والفهم، ندرس أيضاً مبادئ علم اللغة النصي ومفهوم التسلسل السردي، ثم نعرض سياق بحثنا ونحدد الصعوبات التي يواجهها الطلبة عند قراءة التسلسلات السردية وفهمها، ونقوم أخيرا بتطوير وتنفيذ عدد من الأنشطة التعليمية مع متعلمينا باستخدام نص سردي
ESSN2304-8069
Authorالريضي, إيلي
Authorنوافلة, أحمد
Authorالمحيسن, بتول
SubjectClass Activities
FFL Classroom
Narrative Texts
Reading-Comprehension Skills
The Textual Linguistics
صفوف تعليم اللغة الفرنسية كلغة أجنبية
اللغويات النصية
النصوص السردية
مهارات القراءة والكتابة
الأنشطة الصفية
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record