العلاقة بين استراتيجية الخطوات السبع (steps) والصحة النفسية بالتطبيق على طلاب الصف الأول الثانوى بمنطقة أشمول وأريس بالجزائر
Author | مزياني, نادية |
Available date | 2024-02-07T05:31:33Z |
Publication Date | 2024 |
Publication Name | The Sixth Youth Research Forum 2024 |
Abstract | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين استراتيجية الخطوات السبع (7steps) والصحة النفسية لطلاب بالصف الأول الثانوى ينتسبون إلى مدرستى متقن محمد لمير صالحی آریس ، ثانوية الشيخ محمد يكن الغسيرى واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، والاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات وتكون مجتمع الدراسة من طلاب الصف الأول الثانوى بمنطقة أشمول وأريس بالجزائر ، وبلغت عينة الدراسة (١٤٨) طالب، واستخدم الباحث برنامج SPSS) لتحليل البيانات. وتوصلت الدراسة لنتائج أهمها : . وجود علاقة ارتباط معنوية بين متغيرى الدراسة استراتيجية الخطوات السبع (steps)، والصحة النفسية ، لدى طلاب الصف الأول الثانوى بمنطقة أشمول وأريس بالجزائر. . وجود تأثير معنوى استراتيجية الخطوات السبع (7steps) على الصحة النفسية ، لدى طلاب الصف الأول الثانوى بمنطقة أشمول وأريس بالجزائر . وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: . تشجيع المدارس على تبنى استراتيجية الخطوات السبع (steps) لطلاب المرحلة الثانوية بجمهورية الجزائر . . تطبيق هذه الدراسة في دول عربية أخرى. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University Young Scientists Center - Qatar University |
Subject | استراتيجية الخطوات السبع (7steps) الصحة النفسية طلاب الصف الأول الثانوى |
Alternative Title | The Relationship between the Seven Steps Strategy and psychological Health: applied study to First Year Secondary School Students in Ashmoul and Aris Regions, Algeria. |
Type | Conference |
Alternative Abstract | Objective: The aim of this study is to investigate the relationship between the Seven Steps Strategy and the psychological health of first-year secondary school students affiliated with two schools (Mutekan Mohammed Lemir Salehi Aris School and Sheikh Mohammed Yekn Alghassiri High School) in Ashmoul and Aris regions of Algeria. Researcher employed a descriptive-analytical methodology, with the questionnaire as the primary data collection tool. The study population consisted of first-year secondary school students in the Ashmoul and Aris regions of Algeria, and the study sample included (148) students. The researcher utilized the SPSS program for data analysis. Findings : A statistically significant relationship between the study variables, the Seven Steps Strategy, and psychological health among first-year secondary school students in the Ashmoul and Aris regions of Algeria. A significant impact of the Seven Steps Strategy on psychological health among first-year secondary school students in the Ashmoul and Aris regions of Algeria. Recommendations: Encouraging schools in Algeria to adopt the Seven Steps Strategy for high school students. Applying this study in other Arab countries. |
Author | Maziani, Nadia |
Subject | Seven Steps Strategy Psychological health First-year secondary school students |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Humanities and Social Sciences Theme [42 items ]
-
Research of Qatar University Young Scientists Center [206 items ]