Show simple item record

Authorبن بوذينة, عمر
Authorالعشي, علي
Authorمحمد أحمد محمد إبراهيم, أبوبكر
Available date2024-02-15T09:31:37Z
Publication Date2024-01-21
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2024.0375
Citationبن بوذينة عمر, العشي علي, و إبراهيم أبوبكر محمد أحمد محمد. 2024. "الواقع التدريسي لمقرر الثقافة الإسلامية المطور بجامعة قطر خلال الفترة (2017-2021م) - دراسة وصفية تحليلية". مجلة كلية الشريعة والدراسات الاسلامية 42 (1). https://doi.org/10.29117/jcsis.2024.0375
ISSN2523-1715
ISSN42
URIhttp://hdl.handle.net/10576/51861
Abstractأهداف البحث: يرصد البحث تجربة تدريس مقرر الثقافة الإسلامية المطور في جامعة قطر -بعد تعميمه-، ويعرض تفاصيل التجربة على المجتمع العلمي بغرض تبادل الخبرات حول طرق تدريس المقرر، كما يهدف البحث إلى تتبع كيفيات تنزيل أساتذة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية لخطة تطوير المقرر. منهج الدراسة: يعتمد البحث على المنهج الوصفي عبر وصف ممارسات المدرسين لمقرر الثقافة الإسلامية وتفاعل الطلبة مع أنشطة المقرر، مع رصد التحسينات المتعددة على المقرر، كما يسلك التحليل والاستنباط للوقوف على المؤشرات الدالة على التخطيط والإدارة الصفية، وتعرج الدراسة على المنهج الاستقرائي عبر اختيار عينات عشوائية للنماذج التدريسية مع تقسيمها حسب درجة الأداء والتشابه. النتائج: توصَّل البحث إلى وجود تباين بين النماذج التدريسية؛ فبعضها اتسقت مع خطة تطوير المقرر بينما غاب عن النماذج الأخرى الالتزام بخطة التطوير. هذا التباين الحاصل بين أداء المدرسين لا يمكن تجاوزه عن طريق التنميط المطلق كما أن خصوصية تدريس المقرر لا تعفي من تكييف أساليب التدريس الحديثة لمفرداته، خاصة أن المقرر ينفتح على كل طلبة الجامعة بمختلف تخصصاتهم وخلفياتهم الثقافية. أصالة البحث: على الرغم من ثراء تجربة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية بجامعة قطر في تدريس مقرر الثقافة الإسلامية إلا أن هذه التجربة لم تنل حقها من التحليل والوصف، ولعل هذا البحث يفي بغرض العرض العلمي لها.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectتدريس
تجربة
الثقافة الاسلامية
تطوير
جامعة قطر
Titleالواقع التدريسي لمقرر الثقافة الإسلامية المطور بجامعة قطر خلال الفترة (2017-2021م) - دراسة وصفية تحليلية
Alternative TitleThe Teaching Reality of the Developed Islamic Culture Course at Qatar University in 2017-2021: A descriptive-analytical study
TypeArticle
Pagination157-184
Issue Number1
Alternative AbstractObjectives: This study closely examines the teaching experiences regarding the Islamic Culture course at Qatar University as implemented after its development. It presents the academic community with details of this teaching experience to facilitate the exchange of knowledge regarding teaching methods for the course. Additionally, this study aims to trace how professors at the College of Sharia and Islamic Studies implemented the course development plan. Methodology: This study employs a descriptive method by describing the teaching practice surrounding the Islamic Culture course and the students' interaction with the course's practical elements. It also examines the course's multiple enhancements. Furthermore, this study involves analysis and deduction to identify indicators related to classroom planning and management. The study employs an inductive approach by randomly selecting teaching models and categorising them based on performance and similarities. Results: Identification of variations among teaching models, some aligning with the course development plan while others do not. There is no universal solution to these variations in teaching, and the unique nature of teaching the course requires adapting modern teaching methods to each particular situation, especially since the course is open to students from various backgrounds and specialities. Authenticity: Despite the richness of the experience teaching the Islamic Culture course at the College of Sharia and Islamic Studies at Qatar University, this experience still lacked adequate analysis and description. Hopefully, this study will serve as a scholarly presentation of this experience.
ESSN2305-5545
AuthorBenboudina, Amar
AuthorEuchi, Ali
AuthorMohamed Ahmed Ibrahim, Abubaker
SubjectTeaching
Experience
Islamic Culture
Development
Qatar University


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record