عرض بسيط للتسجيلة

المؤلفالعطور, رنا إبراهيم
تاريخ الإتاحة2024-04-29T05:32:24Z
تاريخ النشر2023
اسم المنشورالمجلة القانونية والقضائية
الرقم المعياري الدولي للكتاب127-189
معرّف المصادر الموحدhttps://www.moj.gov.qa/ar/Departments/MOJ_LJSCLibrary/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%D9%8A%D8%A9/2023/34-2023.pdf#page=128.pdf
معرّف المصادر الموحدhttp://hdl.handle.net/10576/54371
الملخصتتناول هذه الدراسة موضوعا مستحدثا بشأن أهمية وضع إطار قانوني متكامل في الحوادث الناجمة عن المركبات ذات التفويض في القيادة، وقد قسمت إلى مطلب تمهيدي ومبحثين رئيسين. تم إلقاء الضوء، في المطلب التمهيدي، حول مفهوم المركبات ذات التفويض بالقيادة، وبيان مزايا استخدامها والمخاطر المحتملة، ما يشير لأهمية التأطير القانوني لتلك المركبات على المستويين الدولي والداخلي. وهذا ما تم تناوله في المبحثين الأول والثاني. إذ تم إبراز أهم الاتفاقيات الدولية ذات الصلة، وصولا إلى الاتفاقية الأوروبية الخاصة بالذكاء الاصطناعي، موضحين أحكامها التمهيدية وأحكام مستويات المخاطر الواردة فيها، في المبحث الأول. أما المبحث الثاني؛ فقد تناول التنظيم القانوني الداخلي للحوادث الناجمة عن المركبات ذات التفويض في القيادة، من خلال إبراز التدابير الوقائية الإدارية لترخيص المركبات ذات التفويض في القيادة المؤكدة على أهمية وجود السائق للتحكم بالقيادة عند اللزوم، مستعرضين أمثلة من التشريعات الغربية كألمانيا وفرنسا وإيطاليا والمملكة المتحدة، وبعض البلدان العربية كدولة قطر والإمارات العربية المتحدة والمملكة العربية السعودية. كما عنى هذا المبحث في إبراز نطاق المواجهة الجنائية للحوادث الناجمة عن المركبات ذات التفويض في القيادة، بالتمييز بين الجريمة المرتكبة ضمن سياق مبتكر؛ حيث التحكم الديناميكي بالمركبة من قبل النظام أو السائق؛ وقيام المسؤولية الجنائية التقليدية والمستحدثة، من حيث مدىكفاية الأحكام التقليدية والإبقاء على العناصر المؤلفة للجريمة في المخالفات المرورية؛ حيث افتراض المسؤولية لكل من السائق والمصنع، خلافا للمسؤولية الجنائية عن جرائم القتل والإيذاء الخطأ؛ فإذا كان يكفي إثبات خطأ السائق البسيط المباشر لقيام مسؤوليته الجنائية تطبيقا للأحكام العامة، إلا أن الأمر غير ذلك بالنسبة لمسؤولية المصنع غير المباشرة، ما يشير إلى أهمية التدخل التشريعي لمساءلته عن الخطأ الجسيم، وذلك بتعديل أحكام كل من قانون العقوبات وقانون المرور، إضافة لأهمية أحكام تنظيمية للصندوق الأسود في تلك المركبات بالنظر لأهميته كوسيلة من وسائل الإثبات.
اللغةar
الناشرمركز الدراسات القانونية والقضائية بوزارة العدل في دولة قطر
الموضوعالمسؤولية الجنائية
الترخيص الإداري
المركبات ذات التفويض في القيادة
المركبات المستقلة جزئيا
المركبات ذاتية القيادة جزئيا
السيارات الذكية
العنواننحو إطار قانوني بشأن الحوادث الناجمة عن المركبات ذات التفويض في القيادة
العنوان البديلTowards a legal framework of accidents caused by autonomous vehicles
النوعArticle
رقم العدد2
رقم المجلد34
الملخص البديلThis study addresses a new topic regarding the importance of developing an integrated legal framework for accidents resulting from vehicles with driving authorization. We divided this study into an introductory chapter and two main sections. In the preliminary chapter, the light sheds on the concept of vehicles with driving authorization, and the advantages of their use and potential risks explained, which indicates the importance of legal frame of these vehicles at the international and internal levels. This is what we discussed in the first and second sections. In the first section the most important relevant international agreements are highlighted, up to the European Convention on Artificial Intelligence, explaining its preliminary provisions and the provisions of levels of risks contained therein. The second section, deals with the internal legal regulation of accidents resulting from vehicles with a driving authorization, by highlighting the administrative preventive measures for licensing vehicles with a driving authorization, emphasizing the importance of the driver’s presence to control driving when necessary, by reviewing some examples of Western legislation such as Germany, France, Italy, and the United Kingdom, with some Arab countries, such as Qatar, Emirates, and Saudi Arabia. This research mainly aimed to highlight the scope of the criminal response to accidents resulting from vehicles with driving authorization, by distinguishing between the crime committed within an innovative context where the vehicle is dynamically controlled by the system or the driver; And the establishment of traditional and modern criminal liability, in terms of the adequacy of traditional provisions and the preservation of the elements that constitute the crime in traffic violations, where responsibility is assumed for both the driver and the manufacturer, in contrast to criminal liability for crimes of murder and non-intentional injury, If it is sufficient to prove the driver’s direct, simple error to establish his criminal liability in application of the general provisions, the situation is different with regard to the manufacturer’s indirect liability, which indicates the importance of legislative intervention to hold him accountable for grave errors, by amending the provisions of both the Penal Code and the Traffic Law, in addition to the importance of the provisions Regulatory measures for the black box in these vehicles, given its importance as a mean of proof.
الموضوعcriminal liability
administrative licensing
vehicles with driving authorization
partially autonomous vehicles
smart cars


الملفات في هذه التسجيلة

Thumbnail

هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية

عرض بسيط للتسجيلة