Show simple item record

Authorالطلحي, محمد بن دخيل
Authorالعميري, فهد بن علي
Available date2024-09-18T11:24:09Z
Publication Date2024-03-12
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2023.0146
Citationالطلحي محمد بن دخيل, و العميري فهد بن علي. 2024. "بناء برنامج تعليمي قائم على تطبيقات الذكاء الاصطناعي وقياس فاعليته في تنمية المفاهيم الجغرافية الحديثة لدى الطلاب الموهوبين بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية". مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر 23 (23).
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/59082
Abstractهدفت الدراسة الحالية إلى بناء برنامج تعليمي مقترح قائم على تطبيقات الذكاء الاصطناعي، وقياس فاعليته في تنمية المفاهيم الجغرافية الحديثة لدى الطلاب الموهوبين بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية. ولتحقيق ذلك، اختيرت عينة عشوائية متيسرة بلغت (37) طالبًا من مجتمع الدراسة، وقد وقع الاختيار على إحدى المدارس الثانوية – نظام المقررات – في مدينة الطائف عشوائيًا، وعلى خمسة طلاب من مجموعة الدراسة لإجراء دراسة الحالة، بعد الحصول على موافقتهم للمشاركة. واتبعت الدراسة منهجية التثليث، التي تضمنت ثلاث مناهج بحثية، وهي: المنهج الوصفي الوثائقي لبناء البرنامج التعليمي المقترح، والمنهج شبه التجريبي– ذو تصميم المجموعة الواحدة لقياس فاعلية البرنامج التعليمي المقترح، ومنهج دراسة الحالة لإثراء الدراسة بالبيانات النوعية التي تدعم تفسير النتائج الكمية. وجمعت بيانات الدراسة الكمية باستخدام اختبار التحصيل المعرفي للمفاهيم الجغرافية الحديثة، أيضًا استخدمت لجمع البيانات النوعية أسئلة المقابلة شبه المقننة. وحُللت البيانات الكمية بالأساليب الإحصائية الوصفية والاستدلالية المناسبة باستخدام برنامج (SPSS)، ورُتبت البيانات النوعية وصُنفت لدراسة الحالة، وعُرضت نتائجها بالطريقة المستندة إلى الطريقة المجذرة لتحليل البيانات النوعية. وكشفت نتائج الدراسة في جانبها الكمي عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01 ≥ α)، بين متوسطي درجات مجموعة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي للمتغير المعتمد في اختبار التحصيل المعرفي للمفاهيم الجغرافية الحديثة، لصالح التطبيق البعدي. كشفت النتائج أيضًا عن تأثير كبير(مرتفع) للبرنامج التعليمي المقترح؛ فقد بلغ معامل التأثير (7.28)، ووصلت نسبة معامل بلاك للكسب المعدل للمتغير المعتمد إلى (1.27)، مما يدل على فاعلية عالية للمتغير المعتمد على البرنامج التعليمي. كما أكدت النتائج النوعية على الدور الرائد للبرنامج التعليمي في تزويد الطلاب الموهوبين بالمفاهيم الجغرافية الحديثة؛ لارتباطها بواقعهم الحالي. وبناءً على نتائج الدراسة؛ قُدمت مجموعة من التوصيات والمقترحات ذات الصلة.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectبناء البرنامج التعليمي
معايير الموهبة
الذكاء الاصطناعي
الفاعلية
المفاهيم الجغرافية الحديثة
الطلاب الموهوبين
المرحلة الثانوية
Titleبناء برنامج تعليمي قائم على تطبيقات الذكاء الاصطناعي وقياس فاعليته في تنمية المفاهيم الجغرافية الحديثة لدى الطلاب الموهوبين بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية
Alternative TitleBuilding an Educational Program based on Artificial Intelligence Applications and Measuring its Effectiveness in Developing Modern Geographical Concepts among Gifted Students
TypeArticle
Pagination251-289
Issue Number23
Volume Number23
Alternative AbstractThe current study aims to build a proposed educational program based on artificial intelligence applications, and measure its effectiveness in developing modern geographical concepts among gifted students at the secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve that, an available random sample of (37) students was selected from the study community, where one of the secondary schools - the course system - in the Taif city was randomly selected, and five students from the study group were selected to conduct the case study after obtaining their consent to participate. The study adopted the triangulation methodology, which included three research methods, namely: The documentary descriptive approach to build the proposed educational program, the semi-experimental approach – with a single group design – to measure the effectiveness of the proposed educational program, and the case study approach to enrich the study with qualitative data that support the interpretation of quantitative findings. Quantitative study data were collected using the Cognitive Achievement Test for Modern Geographical Concepts. The quasi-codified interview questions were also used to collect qualitative data. Quantitative data were analyzed by appropriate descriptive and inferential statistical methods using the SPSS; the qualitative data of the case study were arranged and classified, while its findings were displayed in a manner based on the rooted method of qualitative data analysis. The findings of the study in its quantitative aspect disclosed the existence of statistically significant differences at the level of significance (0.01≥α) between the average scores of the study group in the pre- and post-applications of the variable adopted in the cognitive achievement test for modern geographical concepts dimensional application, in favor of the post-application. The findings also revealed a significant (high) impact of the proposed educational program, with an impact factor of (7.28). The ratio of the block coefficient of adjusted gain for the dependent variable reached (1.27), which indicates the high effectiveness of the variable dependent on the educational program. The qualitative findings also confirmed the pioneering role of the educational program in providing gifted students with modern geographical concepts, as they relate to their current reality. Based on the findings of the study, a list of relevant recommendations and proposals were presented.
ESSN2706-672X
AuthorAl-Talhi, Muhammad Dakeel
AuthorAl-Omairi, Fahad Ali
SubjectBuilding tutorial programme
Talent standards
Artificial Intelligence
Effectiveness
Modern geographical concepts
Talented students
Secondary school
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record